Peter Handzuš Rôzne

Deň spotrebiteľských práv je tento rok o bankách

Dnešný deň je svetovým dňom spotrebiteľských práv a tohto roku je definovaný heslom Naše peniaze, naše práva - kampaň za skutočnú možnosť výberu finančných služieb.

Právo slobodného výberu patrí medzi osem základných spotrebiteľských práv, no v oblasti finančných služieb býva podľa Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad často prehliadané. Spotrebiteľ má mať možnosť výberu, a ak nie je spokojný, tak aj vymeniť dodávateľa služieb. V praxi sa však spotrebitelia stretávajú s množstvom problémov.

** „Zmena poskytovateľa finančných služieb býva zdĺhavá a byrokraticky komplikovaná. Zrušenie a znovu otvorenie účtu je spojené s navýšenými poplatkami, ktoré majú spotrebiteľov od tohto kroku odradiť. Existuje riziko, že platby neprebehnú, dôjde ku chybám, čo opäť celý proces predraží. Zmluvy viažu spotrebiteľa na určenú dobu a kladú naňho podmienky v podobe objednávky aj iných produktov, o ktoré spotrebiteľ záujem v podstate nemá. Veľkým problémom je aj nedostatok informácií, ktoré spotrebiteľovi jasne a zrozumiteľne vysvetlia rozdiely v ponuke rôznych poskytovateľov finančných služieb. Všetky tieto skutočnosti spotrebiteľa od zmeny dodávateľa značne odrádzajú,“** tvrdí Michal Fáber S.O.S. Poprad, ktorý podnety spotrebiteľov každodenne rieši.

Svetový deň spotrebiteľských práv podľa neho ponúka i riešenia zo zahraničia. Napr. spotrebiteľské hnutie v Európe navrhuje model prenosného univerzálneho čísla účtu aj pri zmene banky, ako je to možné napríklad pri zmene mobilného operátora. Zmenu banky by spotrebiteľovi uľahčilo i zavedenie povinnosti pre novú banku upozorniť a dohliadnuť na predchádzajúcu banku, aby v poriadku všetky prostriedky previedla na nový účet a vzťah ukončila. Aby sa zvýšila mobilita spotrebiteľov, a tým priamo i tlak na zvyšovanie kvality služieb a produktov finančných inštitúcií, je podľa Fábera potrebné znížiť poplatky spojené so zmenou poskytovateľa finančných služieb. „Práve poplatky majú za cieľ spotrebiteľov od akýchkoľvek zmien odradiť,“ upozornil.

Okrem iného je potrebné zvýšiť kvalitu informácií a jasne kategorizovať neprijateľné zmluvné podmienky, ktoré viažu spotrebiteľa v nevýhodnom zmluvnom vzťahu na určenú dobu pod hrozbou sankcie, a tiež jeho povinnosť objednať si službu či produkt v rámci stanoveného balíka či viazanosti iných služieb. „Každý z nás je spotrebiteľ a posilnenie spotrebiteľských práv sa týka každého z nás. Je dobré, ak si to uvedomíme častejšie ako len 15. marca,“ zdôraznil Fáber.

Text + Foto: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM