Pavol Krupka Rôzne

Do Poľska za lyžovačkou i lacnejším benzínom

Prinášame krátku reportáž z cesty do Tatier a blízkeho Poľska. Vyskúšali sme zimné podmienky na našich cestách, všimli sme si návštevnosť v lyžiarskych strediskách a zistili sme aj ceny pohonných hmôt v Novom Targu.

Cesty číslo 540, 537 a napokon hlavnú cestu číslo 67 okúsi každý, kto sa chce vybrať z Popradu do severovýchodnej časti Tatier za lyžovačkou alebo do hraničných oblastí Poľska výletmi či za nákupmi. Zimné podmienky sú však náročnejšie na pozornosť a koncentráciu za volantom, hlavne, ak chce človek do cieľa dôjsť s istotou a so zdravou kožou. Platilo to aj pre nás a náš pondelkový výlet do Poľska, ktorý sme zaznamenali aj fotoaparátom.

Stav zimných ciest si vyžadoval rôzny stupeň opatrnosti a meniacu sa cestovnú rýchlosť. Cesta č. 540 z Veľkej Lomnice do Tatranských Matliarov bola po železničné priecestie pri bývalom Športcampe suchá, pretože bola ošetrená chemickým posypom. Hneď za priecestím však nasledujú úseky, ktoré sú z chemického posypu vylúčené. Striedali sa tu miesta čiastočne alebo úplne pokryté snehom, najčastejšie s vyjazdenými koľajami, zdanlivo bezpečnými, v skutočnosti mokrými a miestami zľadovatenými. Štrkový posyp však umožňoval v krízovej situácii prudšie zabrzdiť. Platilo to teda pre zvyšný úsek cesty č. 540 a pre celú cestu č. 537 (záber č. 1). Hlavná cesta č. 67 však už opäť bola bez snehu, chemicky ošetrená (záber č. 2). No za Tatranskou Kotlinou a v okolí Ždiaru sa opäť zmenila na typickú tatranskú zimnú cestu (zábery č. 3, 8, 9 a 10). Tak to bolo až po hraničnú čiaru v Podspádoch. Neďakeko od nej, na širokom rovnom úseku cesty,ešte na slovenskom území, doplatil zrejme na rýchlu jazdu ukrajinský motorista. Po jeho nepojazdné auto si prišla poľská odťahovka. Odtiaľ akoby sa opäť začal iný svet, cesta, nedávno opravená, s novým asfaltovým povrchom, bola po chemickom posype bez akýchkoľvek stôp po snehu, teda mokrá, s niekoľkými suchšími úsekmi (na poslednom zábere je úsek pred N. Targom).

Ostatné fotografie zachytávajú situáciu v dvoch lyžiarskych strediskách v Belianskych Tatrách a v novom poľskom lyžiarskom stredisku v blízkosti Jurgova.

Dôvod, prečo je dobré v Poľsku natankovať plnú nádrž a možno aj niečo naviac, je jasný. Na slovenskej čerpacej stanici v Ždiari bola cena za liter 95-oktánovaného benzínu 1,39 eura, na najlacnejšej čerpacej stanici v N. Targu neďaleko nákupného strediska Alma sme natankovali za 4,71 zlotých, čo je v prepočte asi 1,21 eura. Rozdiel teda činí 18 centov. Nafta tu bola za 4,51 zlotých, to je v prepočte asi 1,16 eura. Úspora oproti Slovensku teda predstavuje minimálne 10 centov.

TargZima
11
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM