Martin Sýkora Rôzne

Kde máme veľké rezervy? V ochrane spotrebiteľov v oblasti digitálnych práv

Hlavným mottom tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá nadnes, je vybudovať digitálny svet, ktorému spotrebitelia môžu dôverovať.

Ilustračný obrázok k článku Kde máme veľké rezervy? V ochrane spotrebiteľov v oblasti digitálnych práv
Zdroj: TASR

Podľa americkej organizácie Consumers International 40 % svetovej populácie je v súčasnosti online. V roku 1995 používalo internet len jedno percento ľudí.

Čo dal telefón za 7 desaťročí, Facebook za rok

„V najmenej technologicky rozvinutých krajinách má prístup k internetu menej ako 10 % ľudí, no predpokladá sa, že do roku 2020 bude až 52 % svetovej populácie online. Kým telefónu trvalo 75 rokov, aby si získal priazeň 50 miliónov užívateľov, sociálna sieť Facebook to stihla za rok a aplikácia Instagram dokonca za šesť mesiacov,“ priblížila Petra Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad.

V roku 2015 online maloobchodný predaj vygeneroval obrat vo výške 1,55 bilióna dolárov, no zároveň 72 % svetovej populácie nevie, aké informácie o nich predajcovia a poskytovatelia služieb zbierajú na internete. Ako uviedla Čakovská, v roku 2015 sa viac ako pol miliardy digitálnych osobných súborov stratilo alebo boli ukradnuté. „Adekvátna a komplexná spotrebiteľská ochrana v oblasti digitálnych práv je teda nutná,“ uviedla.

Zdroj: TASR

Zmena pravidiel pri komunikácii

Európska komisia predstavila nedávno svoje plány prepracovať nariadenie pokrývajúce dôvernosť a bezpečnosť elektronickej komunikácie prostredníctvom telefónu, emailov a sms správ. Aj služby ako Skype a WhatsApp by teda mali rešpektovať rovnaké pravidlá ako tradičné telefónne a textové služby. Nariadenie tiež stanovuje, kedy sa od užívateľov vyžaduje súhlas s monitorovaním ich online aktivít, s používaním ich komunikácie či ich lokalizáciou napríklad pre marketingové účely. Cieľom nariadenia je tiež lepšie ochrániť spotrebiteľov pred spamami a nevyžiadanou poštou.

Spotrebiteľské združenia podľa Čakovskej vyzývajú zákonodarcov prijať pravidlá zaväzujúce poskytovateľov služieb zaviesť nástroje ochrany osobných údajov už v predvolených nastaveniach a aktivovať prísne obmedzenia na ich sledovanie. „Podľa nedávneho európskeho prieskumu Eurobarometer survey on ePrivacy až 92 % opýtaných Európanov uviedlo, že je pre nich dôležité, aby osobné údaje, ako sú fotky a zoznamy kontaktov uložené v ich smart zariadeniach, boli prístupné len s ich súhlasom a vysoká dôvernosť ich emailov a internetových správ bola zaručená,“ povedala. Až 82 % opýtaných považuje za dôležité, aby nástroje monitorujúce ich online aktivity ako napríklad súbory cookies, mohli byť použité iba s ich výslovným súhlasom.

Zabezpečenie súkromia spotrebiteľov

Spotrebiteľské organizácie chcú, aby subjekty poskytujúce digitálne komunikačné služby spotrebiteľom boli povinné dodržiavať stanovené pravidlá a chrániť súkromie spotrebiteľov.

„Online komunikačné služby, ako je Skype a WhatsApp nahrádzajú tradičné sms správy a bežnú telefonickú komunikáciu. Každý deň vznikajú nové online platformy. Súkromie spotrebiteľov by nemalo byť pri použití nových služieb a digitálnych technológií menej chránené,“ objasnila. V nedávnom prieskume EÚ 89 % respondentov uviedlo, že chcú, aby prehliadače chránili ich online komunikáciu a aktivity už v predvolenom nastavení a všetci kompetentní by tejto výzve mali venovať pozornosť. „Inteligentné zariadenia a aplikácie by nemali mať sledovanie správania spotrebiteľov vo svojom predvolenom nastavení,“ uzavrela.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM