Peter Handzuš Rôzne

Vyše 100-ročná Kométa je konečne späť: Plány na 1. jazdu zmenili problémy s motorom

Návštevníci Vysokých Tatier sa budú môcť pokochať pohľadom na Tatranskú magistrálu nezvyčajným spôsobom. Stačí využiť vyhliadkové jazdy historickej električky, ktorá začala premávať vo štvrtok.

Ilustračný obrázok k článku Vyše 100-ročná Kométa je konečne späť: Plány na 1. jazdu zmenili problémy s motorom
Zdroj: Webnoviny.sk

Návštevníci Starého Smokovca sa vo štvrtok mohli pokochať pohľadom na vynovenú električku Kométa. Krátko popoludní sa v Smokovci ozval charakteristický hvizd Kométy.

Do stanice dorazila vyše 100-ročná električka aj s jedným nákladným vozňom. Hneď, ako zastavila na stanici, ľudia sa obsluhujúceho personálu pýtali, či si môžu nasadnúť. Električku si však zatiaľ môžu návštevníci Vysokých Tatier obzrieť len zvonku.

Oznam „Testovacia jazda“ na jednom z okien električky je jasný. Napriek tomu mnoho ľudí využilo možnosť odfotografovať si vynovenú Kométu.

Ako na svojom blogu či na oficiálnej stránke električky tatranskakometa.sk uvádza Ján Sabaka z Veterán klubu železníc z Popradu, v piatok 9. augusta by tatranská električka Kométa mala absolvovať opakovanú premiéru a odviezť prvých pasažierov.

Termín sa posunul pre problémy s motorom

Podľa pôvodných plánov mala električka absolvovať prvú jazdu už v máji, neskôr sa hovorilo o 1. júni. Nečakané technické problémy však zmenili plány. Problém bol opäť s motormi. Na overenie funkčnosti trakčného motora po oprave museli veteráni do železničných opravovní vo Vrútkach dopraviť aj druhý motor z Kométy.

„Len pri ich zapojení v protichodnom smere bolo možné otestovať ich výkon v plnej záťaži. Výsledky skúšok pod záťažou dopadli vynikajúco,“ uvádza Ján Sabaka. Medzitým dostala električka aj nový náter vrátane výzdoby, ktorá sa podobá tomu, akú mala Kométa vo svojich začiatkoch. Ešte pár dní budú potrebovať členovia Veterán klubu železníc z Popradu na dôsledné otestovanie električky bez aj so záťažou. Ak bude všetko v poriadku piatok 9. augusta by mohol byť dňom, kedy Kométa vyrazí na prvú oficiálnu jazdu po približne dvoch rokoch od poškodenia.

Storočná Kométa

Kométu vyrobili v roku 1912 v závode Ganz v Budapešti. Električka bola vybavená motormi a elektrickými zariadeniami dodanými spoločnosťou Siemens – Schuckert. Na tratiach Tatranských elektrických železníc slúžila až do roku 1977, kedy bola oficiálne ukončená jej prevádzka. Kométa mala byť zošrotovaná. Vtedy sa jej ujal Jaroslav Vančo, súčasný prednosta Veterán klubu železníc Poprad. Po nevyhnutných opravách slúžila ako atrakcia pri príležitostných slávnostných jazdách. Kariéru Kométy ukončil zásah blesku v roku 2011, ktorý električku úplne odstavil.

Zdroj: Webnoviny.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM