Martin Sýkora Správy

Počet nehôd na priecestiach klesol o tretinu: Stále sa niet čím chváliť

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali historicky najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj v počte obetí, ktoré si nehody vyžiadali.

Ilustračný obrázok k článku Počet nehôd na priecestiach klesol o tretinu: Stále sa niet čím chváliť
Zdroj: Hasičský záchranný zbor

V roku 2016 sa stalo 38 nehôd na priecestiach, pri ktorých zahynulo 6 ľudí a ťažko sa zranilo 10. Pre porovnanie, oproti roku 2015 bolo zaznamenaných o 17 nehôd menej, počet usmrtených klesol zo 14 na 6 osôb a počet ťažko zranených z 12 na 10 osôb. Je to najnižší počet nehôd za posledných 16 rokov. V porovnaní s uplynulými rokmi klesol počet nehôd zhruba o 30 %, počet obetí klesol až o 57 %. Medzi obeťami boli 2 vodiči, 2 chodci, 1 cyklista, 1 rušňovodič.

Lepšie čísla, ale nehôd stále dosť

„Čísla sú veľmi potešujúce, Dôležité je ich však udržať na tejto, alebo aj nižšej úrovni aj do budúcnosti. Aj napriek zníženému počtu nehôd neustále apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách, pretože zrážky s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Obrovským paradoxom stále ostáva fakt, že na zabezpečených železničných priecestiach stále dochádza k väčšiemu počtu nehôd ako na nezabezpečených priecestiach. Konkrétne na zabezpečených priecestiach došlo k 28 nehodám, čo je takmer 74% zo všetkých nehôd.

Nehody železničné priecestie 01/2017
3
Galéria
Zdroj: HaZZ

Pri ohlasovaní problému pomôže JIČ

V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.

JIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Číslo je vyhotovené zo samolepiacej fóliou z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Táto sa prednostne nalepuje na zadnú stranu (t.j. strana od železničnej trate) výstražného kríža (t.j. dopravné značky A 30a, A 30b). V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate.

Zdroj: ŽSR

Základné pravidlá pri prejazde železničným priecestím

Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak…

  • sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami
  • sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka
  • sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory
  • je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo
  • zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom
  • situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel
Zdroj: ŽSR
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM