Martin Sýkora Správy

Pod Tatrami získali posilu do vzduchu: Na pomoc bude lietať nový vrtuľník

Vrtuľníková záchranná zdravotná služba (VZZS) AIR TRANSPORT EUROPE (ATE) uviedla do prevádzky nový vrtuľník Bell 429, ktorý bude lietať na pomoc zo základne v Poprade.

Ilustračný obrázok k článku Pod Tatrami získali posilu do vzduchu: Na pomoc bude lietať nový vrtuľník
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk

Nový prírastok vo flotile ATE kúpila spoločnosť od výrobcu Bell Helicopter. „Ide o prvý zo štyroch nových kontrahovaných vrtuľníkov. Zvyšné tri vrtuľníky sú momentálne v pobočke Bell Helicopter v Prahe. Nasadiť ich plánujeme postupne do ďalších stredísk koncom tohto roka,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Milan Hoholík.

Novinka s novinkami

Oproti doposiaľ používanému typu vrtuľníka Agusta A 109 K2, ktorý slúžil vo všetkých siedmich strediskách na Slovensku, prináša nový vrtuľník Bell 429 niekoľko zmien. Odlišuje sa nielen priestornejšou kabínou, ale aj výkonnostnými parametrami. „Zmena vrtuľníka v leteckej záchrannej službe si vyžaduje dôkladnú prípravu všetkých členov posádky. Nasadeniu vrtuľníka Bell 429 predchádzala séria školení posádok ako aj servisných pracovníkov. Je potrebné si uvedomiť, že na Aguste lietali naše posádky takmer 15 rokov. Niektoré ich pracovné postupy sa novým vrtuľníkom značne zmenili. Je pre nás dôležité, aby každý a jeden člen posádky bol maximálne pripravený na všetky možné situácie, ktoré môžu počas záchrannej akcie nastať. Celý proces prípravy trval takmer deväť mesiacov,“ priblížil riaditeľ divízie vrtuľníkovej záchranky Ján Kuboši.

Školenie v Amerike

Na nový typ vrtuľníka sa školili v prvom rade piloti. Prvý traja absolvovali typový výcvik v leteckej škole v americkom Texase. Po jeho ukončení mohli školiť ďalších pilotov vo vlastnej leteckej škole ATE. „V súčasnosti máme na Bell 429 plne vyškolených šiestich pilotov. Naše kurzy leteckej školy sa stali zaujímavými aj pre pilotov mimo našej spoločnosti. Na vrtuľník Bell 429 sme v Poprade vyškolili aj pilotov z Turecka, Švajčiarska, Veľkej Británie a Ruska,“ hovorí vedúci letovej prevádzky vrtuľníkov Viliam Krivák.

PREČÍTAJTE SI AJ: Do Tatranskej Kotliny letel vrtuľník

Obsluha je trénovaná

Pre palubného operátora a lekára je najväčšou zmenou použitie palubného navijaka, ktorý sa na novom vrtuľníku značne odlišuje. Novú techniku cvičili naše posádky aj spolupracujúce zložky integrovaného záchranného systému na popradskom letisku pravidelne od marca tohto roka. „Vzhľadom na to, že kompletnú údržbu a opravy našich vrtuľníkov, vrátane Bell 429, vykonávame v našom autorizovanom stredisku v Poprade, školeniami u výrobcu Bell Helicopter musel prejsť aj náš servisný tím,“ uzatvára Kuboši.

Kompletné medicínske vybavenie

Nový vrtuľník v medicínskej úprave disponuje kompletným medicínskym vybavením a umožňuje tak v rámci neodkladnej prednemocničnej zdravotnej starostlivosti poskytnúť pacientovi komplexnú intenzívnu a resuscitačnú starostlivosť. Štandardná výbava vrtuľníka je doplnená o palubný navijak s možnosťou použitia lana až do dĺžky 86 metrov v lesných, horských a iných ťažko dostupných terénoch, v ktorých nie je možné pristáť.

Technické údaje vrtuľníka Bell 429:

  • Maximálna rýchlosť: 287 km/h (155 KIAS)
  • Cestovná rýchlosť: max. 273 km/h (150 KIAS)
  • Rýchlosť s otvorenými dverami: do 90 KIAS
  • Maximálny dostup vrtuľníka: 6.096 m
  • Motor: 2 x PW207D1/D2
  • Podvozok: Pevný, lyžinový
  • Pristátie na sklonených plochách: max 10°
  • Výška vrtuľníka: 4,04 m
  • Dolet: 650 km
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 3.175 kg
  • Dĺžka vrtuľníka s točiacimi rotormi: 13,11m
  • Objem kabíny: 5,8 m3
  • Posádka: 1× pilot, 1× záchranár, 1 x lekár
Martina vrtuľník ATE 2016
2
Galéria
Nový vrtuľník v službách leteckých záchranárov
28
Galéria
Foto: Peter Handzuš
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM