Monika Vengrínová Rôzne

Pokochajte sa aj vy: Aero-moto víkend ponúkol historické lietadlá i najmodernejšie stíhačky!

Už po šestnástykrát zaplnili popradské letisko lietadlá v rámci Aero-moto víkendu. Nechýbali akrobatické prvky, letecké ukážky či rekonštrukcia bojov o letisko. A tentoraz vyšlo aj počasie.

Ilustračný obrázok k článku Pokochajte sa aj vy: Aero-moto víkend ponúkol historické lietadlá i najmodernejšie stíhačky!
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk

„Počasie nám konečne urobilo peknú kulisu pod Tatrami a podujatie sa nám podarilo na jednotku. Prišli všetky avizované lietadlá, všetci piloti bezpečne pristáli, každý je opálený a spokojný,“ teší sa z ďalšieho vydareného ročníka organizátor Aero-moto víkendu Roman Klouda z Aeroklubu Poprad.

Formule v letovej akrobacii

Medzi ťaháky tohto ročníka bezpochyby patrili českí leteckí akrobati na najnovších a najmodernejších stíhačkách XA42 Xtreme Air zo stajne Red Bull. Svetoznáma skupina The Flying Bulls Duo má tieto lietadlá len od jari a na Slovensku to bola ich premiéra. „Ešte sa s nimi vžívame, ale sú to super lietadlá. Také formule v letovej akrobacii,“ povedal Stanislav Čejka, pilot vedúceho lietadla, a jeho kolega Jan Rudzinský ho dopĺňa: „Lietadlá, ktoré sme mali predtým, boli tridsať, štyridsať rokov staré, najmä ten koncept bol starý. Tieto lietadlá majú väčší výkon, sú ľahšie, je tam väčšia aerodynamika, takže sú na akrobaciu jednoznačne lepšie a výkonnejšie“.

Ich akrobatické prvky vysoko nad hlavami návštevníkov doslova vyrážali dych. Dosiahnuť dokonalú synchronizáciu, keď sú obe lietadlá od seba vzdialené maximálne dva metre a jedno z nich na vlas kopíruje dráhu toho druhého, však trvalo niekoľko rokov. Základom je podľa oboch pilotov tréning. „Najskôr sa na všetko musíme dobre pripraviť na zemi a potom to natrénovať v nejakom domácom prostredí. Počas toho samotného lietania sa dohovárame pomocou rádia. Ja poviem, aký prvok budeme kedy robiť a Honza už vie, akou dynamikou to budeme predvádzať, takže sa zariadi podľa toho. Ja som v prvom lietadle, takže pod seba nevidím,“ vysvetľuje Čejka.

Kopírovať jeho dráhu a akrobatické prvky tak musí pilot druhého lietadla, ktorý celý čas letí s hlavou hore a sleduje svojho kolegu – vedúceho. Údajne to nie je žiadny problém ani pri štyristokilome­trovej rýchlosti. Lieta sa však len to, čo majú natrénované, na improvizáciu sa v tomto prípade nehrá.

„Vedúci to musí zalietať tak, aby som sa ja udržal na dráhe blízko neho. Ak on nezalieta dobre, tak ja to tiež zalietam blbo. Standa je ale výborný vedúci, lieta skvelo a mne sa s ním robí veľmi dobre. Aj keby povedal doprava a šiel by doľava, ja to všetko vidím, čiže maximálne by som sa trošku zavrtel, ale hneď by som šiel podľa neho. Ono, čím ste bližšie, tým je to jednoduchšie. Ale dovoliť si byť bližšie, to chce pár rokov tréningu,“ objasnil Rudzinský s tým, že po toľkých rokoch sa im už ani žalúdok nedvíha. „Keď sme začínali, cítil som miernu nevoľnosť, ale to je už dávno zažehnané. Dá sa to natrénovať, takže teraz mi to už skutočne nevadí,“ smeje sa vedúci pilot.

Boj o letisko ako v druhej svetovej vojne

Fantastickú ukážku predviedli i členovia Retro Sky Teamu z Košíc. Rekonštrukcia bojov o letisko z druhej svetovej vojny verne priblížila tamojšiu atmosféru. Dobové lietadlá i kostýmy, ruská hudba a autentické výbuchy spôsobili zimomriavky snáď každému. Vytvoriť ale vo vzduchu takéto predstavenie sa nedalo zo dňa na deň.

„Najskôr sme hľadali možnosť, ako využiť lietadlá z minulých dôb, ktoré sme mali. Toto je výsledok toho. Trvalo však niekoľko rokov, kým sme sa zohrali. Teraz si vždy na jar zvykneme urobiť niekoľko tréningov a potom navštevujeme všetky letecké dni, čiže skoro každý víkend niekde vystupujeme. Tu pod Tatrami je vždy pekne, diváci sú fantastickí a je tu super,“ prezradil Michal Vejčík z Aeroklubu Košice a člen tímu Retro Sky Team.

Skupinka nadšencov lietania, predovšetkým toho dobového, do Popradu priletela na rôznych typoch lietadiel, od historického dvojplošníka, cez JAK 52 a niekoľko Zlínov až po Antonov AN2, v ktorom sme si let vyskúšali i my. Sedačky, na ktorých sedávali výsadkári, priestor, kde sa prevážali ranení i rôzne druhy tovaru. Letieť týmto viacúčelovým lietadlom sovietskej výroby bol zážitok.

„Lietadlá tohto typu sa začali vyrábať niekedy v 50.rokoch a s výrobou sa skončilo okolo 90-tych rokov. Len Číňania ich vyrábajú dodnes. Konkrétne toto lietadlo, ktoré nášmu tímu slúži na výsadky, bojové ukážky či prepravu všetkého, čo sa nezmestí do ostatných lietadiel, bolo vyrobené v roku 1972. Je to taký náš doprovodný stroj, na ktorom sa lieta skutočne výborne. Je jedno z mojich obľúbených,“ dodal multifunkčný pilot Retro SkyTeamu, ktorý pilotuje všetky ich lietadlá a ktorý bezpečne pristál na pevnej zemi i s nami.

AERO-MOTO víkend prilákal tisícky divákov
39
Galéria
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk
AERO-MOTO víkend prilákal tisícky divákov
1
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM