Martin Sýkora Rôzne Správy

Požiare pri koľajniciach: V tomto roku už vznikli štyri, jeden aj v Poprade

Železnica je v prevádzke 24 hodín denne, za každého počasia a ročného obdobia. Na stav prevádzky železníc okrem ľudí pôsobia prevádzkové a aj prírodné vplyvy.

Ilustračný obrázok k článku Požiare pri koľajniciach: V tomto roku už vznikli štyri, jeden aj v Poprade
Foto: Miroslav Ďurča

Súčasťou železničného zvršku sú podvaly drevené, betónové a oceľové. Ich hlavnou funkciou je udržiavanie rozchodu koľajníc a prenášanie síl spôsobených zaťažením koľajových vozidiel na podložie.

Riziko drevených podvalov

Drevené podvaly sa najčastejšie vyrábajú z duba, buka, borovice a smrekovca. Jediným ich problémom, okrem vyhnívania, je citlivosť na možnosť vzniku požiaru.

„Jednou z príčin vzniku požiarov na železniciach je aj brzdenie vlaku. Nákladné vlaky vážia niekedy aj vyše dvetisíc ton. Pri rýchlosti nákladného vlaku, podľa traťových pomerov aj cez sto kilometrov za hodinu, je potrebné dosiahnuť čo najväčšiu účinnosť brzdenia,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. V prípade, ak pomer brzdiaceho účinku brzdenej nápravy nezodpovedá určenej hodnote, dochádza k prehriatiu brzdového ústrojenstva vozňa. Spôsobí to opotrebovanie brzdiaceho ústrojenstva nápravy a odlietanie žeravých častí na železničný zvršok. Následne je to často príčinou vzniku požiaru.

Za rok 2016 nesprávnym brzdením vlaku došlo k 13 požiarom v celom obvode železníc. Za rok 2017 zatiaľ došlo k 4 požiarom spôsobeným brzdením vlaku.

Horiace podvaly 05/2017
7
Galéria
Foto: Miroslav Ďurča

Horelo aj v Poprade

Jedným z incidentov sa zaoberali aj v Poprade, kde požiar koncom mája na niekoľko desiatok minút skomplikoval železničnú dopravu. Vznik požiaru medzi železničnými stanicami Vydrník a Poprad -Tatry, v kilometri 197,000 pravde­podobne vznikol od brzdenia vlaku.

„Požiar nahlásil rušňovodič rýchlika č.609 v železničnej stanici Vydrník o 18.45 h. Zasahovala hasičská jednotka HaZZ Poprad, požiar bol uhasený o 19.45 h. Operačný dôstojník na návrh veliteľa zásahu nariadil kontrolu železničného zvršku zamestnancami železníc. Trať bola skontrolovaná a vyhodnotená ako zjazdná, bez obmedzenia od 20:15 h. V dôsledku požiaru meškal jeden osobný vlak 5 minút a jeden rýchlik 25 minút,“ objasnila Pavlíková.

Ako postupovať pri požiari?

V prípade spozorovania akéhokoľvek požiaru na, alebo v blízkosti trate je potrebné okamžite jeho vznik hlásiť hasičom na tel. číslo 150.

„Zásadne nevstupovať do koľajiska, lebo je tu veľké riziko úrazu, zvlášť na dvojkoľajovej trati,“ upozornila hovorkyňa ŽSR.

Ďalšou častou príčinou požiarov v obvode železničnej trate je vypaľovanie suchej trávy, najmä v jarných a letných mesiacoch. Týmto požiarom by sa dalo predísť oveľa ľahšie. Stačilo by uvedomiť si, že je to nebezpečné a trávu, nielen v blízkostí železníc, nevypaľovať.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM