Monika Vengrínová Rôzne

Prvý elektrobus na Slovensku premiérovú jazdu zmeškal. Prekvapil ho nočný mráz

Po elektromobiloch prichádza na Slovensko prvý elektrobus. Svoju premiérovú jazdu absolvoval v Poprade a od prvého dňa jazdí na trasách MHD. Ak sa osvedčí a vyriešia sa problémy, ako napríklad výdrž batérií v zime, svoj vlastný autobus na elektrický pohon kúpi mesto už v budúcom roku.

Ilustračný obrázok k článku Prvý elektrobus na Slovensku premiérovú jazdu zmeškal. Prekvapil ho nočný mráz
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk

Poprad chce vytvoriť zelenú vlnu dopravy

Prvý „slovenský“ elektrobus vyrobili v čínskej fabrike, ktorá je najväčším výrobcom akumulátorov na svete. Jeho najväčšou výhodou sú nulové emisie, takmer nulové náklady a skutočne pohodlné cestovanie.

„Tento autobus, dovolím si povedať, je vo svete na najvyššej špičkovej úrovni. A z hľadiska budúcnosti je to autobus, ktorý nám dynamicky ukazuje cestu, ktorou máme ísť. To znamená cestou ekológie a technickým vývojom. Autobus sme chceli ako v prvom meste testovať tu v Poprade a aj prvý autobus, ktorý vytvoríme, chceme, aby išiel do Popradu. Máme ambíciu vytvoriť tu akúsi zelenú vlnu dopravy, kde by ekológia bola na najvyššej úrovni,“ konštatuje majiteľ firmy na výrobu autobusov Marián Troliga.

Cena tohto elektrobusu je 400 tisíc eur

Cena takéhoto autobusu závisí od dojazdu akumulátorov, ktoré sú v ňom najdrahšími dielmi. Prvý elektrobus v Poprade tak s dojazdom dvestopäťdesiat kilometrov v meste a štyristo mimo neho stojí okolo tristo, až štyristo tisíc eur. V prípade autobusov s dojazdom do sto kilometrov sa cena pohybuje na úrovni od dvesto tisíc eur.

Vyššiu obstarávaciu cenu však vyrovná fakt, že oproti dízlovému autobusu, tento jazdí takmer zadarmo. Nabíjanie akumulátoru trvá od desať minút do pol hodiny a nabiť ho je možné na ktorejkoľvek zastávke. Výhodou tiež je, že nabíjačka akumulátory neprebíja, ale nabíja len do tej hodnoty, do akej je vybitý.

„Ďalšou, veľmi zaujímavou vecou je počet možných nabití. Ten sa pohybuje na úrovni až 4000, čiže akumulátory slúžia zhruba desať rokov, po ktorých majú ešte 80 percentnú kapacitu a dajú sa tak veľmi výhodne používať napríklad ako súčasť solárnych kolektorov ďalších desať rokov. Výrobca dokonca na akumulátory dáva päťročnú záruku, čo nedáva asi žiadna firma na svete. To pozdvihuje tento autobus na svetovú, špičkovú úroveň,“ uvažuje Troliga.

Snaha získať peniaze aj z eurofondov

Ide o klasický bezbariérový dvanásť metrový autobus, vo vnútri však s väčším priestorom, čo poskytuje vyšší komfort cestovania. Po dvojtýždňovom testovaní sa presunie do ďalších miest, primátor Mesta Poprad Anton Danko je však už dnes rozhodnutý v budúcom roku elektrobus zakúpiť: „Pokiaľ sa osvedčí, myslím si, že Poprad si zaslúži byť jedným z prvých miest, pretože kde inde ako v Poprade a v Tatrách, keď sa celý svet orientuje na ekológiu. Budúci rok preto do jedného skúšobného autobusu na klasickú mestskú hromadnú dopravu investujeme. Ešte treba vychytať nejaké muchy, ale potom, myslím si, tento autobus do Popradu skutočne zapasuje“.

Elektroautobusy by tak u nás mala vyrábať spoločnosť Troliga Bus, ktorá ho chce postupne dostať aj do medzimestskej dopravy. Primátor Popradu takisto nevylúčil, že postupne by v meste mohlo takýchto autobusov pribudnúť viac, to je však otázkou ďalekej budúcnosti. Na ich zakúpenie by mesto chcelo získať aj finančné prostriedky z eurofondov.

V Poprade testujú elektrobus
1
Galéria
V Poprade testujú elektrobus
19
Galéria
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM