Stále nevieme prechádzať železničným priecestím: Počet nehôd stúpol

Významný obrat, ktorý nastal v bilancii nehôd na železničných priecestiach v roku 2016, sa v uplynulom roku nepodarilo udržať. Rok 2017 hovorí jasnou rečou.

Martin Sýkora

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali v roku 2017 50 nehôd na železničných priecestiach. Zomrelo pri nich 6 osôb (2 vodiči, 1 cyklista, 2 chodci, 1 rušňovodič) a 13 ľudí utrpelo ťažké zranenia (7 vodičov, 5 spolujazdci, 1 cyklista). Oproti roku 2016 je to nárast nehôd o 12, počet usmrtených je rovnaký, počet ťažko zranených stúpol o 3. Z celkového počtu 50 nehôd, sa až v 33 prípadoch stali nehody na zabezpečených železničných priecestiach, vybavených výstražnou signalizáciou, alebo dokonca aj so závorami, čo je až 66% všetkých nehôd. Obrovským paradoxom zostáva, že až v desiatich prípadoch boli vinníkmi profesionálni vodiči nákladných vozidiel alebo úžitkových vozidiel (dodávok).

„Už pri vyhodnotení roku 2016 som sa vyjadril, že bude veľmi ťažké najnižšie číslo nehôd za posledných 16 rokov udržať. Hoci bezpečnosti na priecestiach, znižovaniu počtu priecestí, ich technickej stránke, ale aj prevencii, výchove a vzdelávaniu venujeme veľkú pozornosť, je na každom jednom vodičovi, chodcovi, cyklistovi, ako sa v konkrétnej chvíli pri prejazde cez priecestie správa. Konanie účastníkov cestnej premávky už železnice ovplyvniť nemôžu. Filozofia rušenia železničných priecestí, aká v súčasnosti prebieha na novobudovanom železničnom koridore a ich nahrádzanie podjazdami resp. nadjazdami je veľmi nákladné a nie je možná na celej sieti ŽSR. Bezpečnosť na železničných priecestiach je a bude naďalej jednou z našich priorít. Ruka v ruke s výchovou, spoluprácou s dopravcami a autoškolami ide aj náš projekt zvyšovania bezpečnosti na priecestiach, a to budovaním výstražnej signalizácie, dobudovaním závor, nahrádzaním starších typov zabezpečovacích zariadení novými. Najdôležitejšie zostáva neustále apelovať na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepreceňovali svoje schopnosti, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o cestnej premávke. Zrážky s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky a zbytočne pri nich vyhasnú ľudské životy,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Zdroj: poprad.dnes24.sk

Odporúčame