Martin Sýkora Správy

Zosunutý most v Tatrách spojazdnili: Električky jazdia bez obmedzení

Pracovníkom železníc trvalo týždeň, aby opravili zosuv časti mosta, po ktorej jazdili električky. Vo Vysokých Tatrách už električky premávajú bez obmedzení.

Ilustračný obrázok k článku Zosunutý most v Tatrách spojazdnili: Električky jazdia bez obmedzení
Zdroj: TASR

Železničiari vo štvrtok večer spojazdnili most medzi Tatranskou Poliankou a zastávkou Danielov Dom, ktorého časť sa zosunula minulý týždeň (5.8.). Doprava je už bez obmedzení a náhradnej autobusovej dopravy. Elektrické vlaky jazdia podľa cestovného poriadku, konkrétne cez most so zníženou rýchlosťou.

Oprava trvala týždeň

„Denne na oprave mosta pracovalo 20 až 25 zamestnancov,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková. Poškodený bol takzvaný parapet mosta, jeho klenba zostala celá. Železničiari odhadovali, že oprava potrvá niekoľko týždňov, podarilo sa im to však skrátiť na sedem dní. Oprava mosta s pomocou mostného provizória je však len dočasným riešením. ŽSR do budúcna plánujú celkovú rekonštrukciu mosta, kde zmenia jeho parametre za použitia moderných postupov.

„Teší nás, že sa železniciam aj napriek nepriaznivým poveternostným podmienkam v ostatných dňoch podarilo opraviť poškodený most v takom krátkom čase a obnoviť dopravu na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) v plnom rozsahu. Zvlášť teraz, keď je letná turistická sezóna v plnom prúde, je aj pre nás nesmierne dôležité, aby nemuseli návštevníci mesta Vysoké Tatry a ani domáci pamätať na takéto obmedzenia a mali zaistený komfort a bezpečnosť pri svojich presunoch,“ povedal primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš.

Práce skomplikovalo počasie

Na súčasnú opravu museli železničiari doviezť 130 ton kameňa, mostné provizórium a podvaly na pripevnenie koľajníc k mostnému provizóriu. „Priamo na moste bolo potrebné demontovať železničný zvršok, vybagrovať časť zemného telesa s štrkového lôžka. Následne bolo osadené mostné provizórium, koľajový rošt. Počas prác zamestnancov dvakrát vyhnala a ďalšie práce znemožnila silná búrka,“ vysvetlila Pavliková. Most prešiel po dokončení opravy kontrolou – či spĺňa statické, technologické a technické parametre. Tiež došlo ku kontrole merania parametrov koľaje, jej výškového a smerového uloženia. Most má za sebou i hlavnú prehliadku.

„Namerané hodnoty plne vyhovujú bezpečnej železničnej doprave,“ uviedla hovorkyňa.

PREČÍTAJTE SI AJ: V Tatrách spadla časť električkového mosta: Doprava na trati je prerušená

Príčina zosuvu v štádiu vyšetrovania

Príčiny samovoľného zosuvu 7,3 metra dlhého mosta stále vyšetrujú. V čase pádu sa na ňom nenachádzal žiaden vlak, nikomu sa nič nestalo. „Bezprostredne po udalosti bol na mieste prítomný aj súdny znalec,“ uviedla Pavliková. ŽSR spravujú na Tatranských elektrických železniciach 18 mostov, všetky majú podľa nej potrebné revízie a spĺňajú podmienky pre bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Uvedený most mal revíziu z novembra 2015. ŽSR vylúčili, že by cestujúci boli na ich tratiach akýmkoľvek spôsobom ohrození na bezpečnosti.

Električka spadnutý most Tatranská Polianka 2016
28
Galéria
Foto: Martin Sýkora / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM