Autostop je najlacnejší spôsob dopravy. Má však aj svoje úskalia
Najmä v čase letnej turistickej sezóny a letných školských prázdnin vidíme popri cestách stpárov. Na jednej strane je to síce najlacnejší spôsob prepravy spojený s určitým pocitom „dobrodružstva“, ktorý však na strane druhej môže so sebou prinášať aj určité riziko.

V súvislosti s autostopom sa zároveň mnohokrát objavujú otázky týkajúce sa legitímnosti tohto spôsobu prepravy, zastavovania vozidiel, či prípadnej zodpovednosti za ujmu pri dopravných nehodách. Zákon NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý upravuje pravidlá cestnej premávky nevymedzuje pojem „stopár“ a vo svojom obsahu ani nijako neustanovuje pravidlá, resp. povinnosti súvisiace s touto činnosťou vo vzťahu k cestnej premávke.
Stopári nechodia po ľavej strane
Vzhľadom na spôsob pohybu človeka stopujúceho vozidlá na ceste je však takáto osoba z pohľadu zákona považovaná za chodca a pre túto skupinu účastníkov cestnej premávky už vyššie menovaný zákon pravidlá ustanovuje. V §§ 52 – 54 sú jasne určené pravidlá, okrem iného aj o pohybe chodcov po ceste, o ich počte vedľa seba i o prechádzaní cez vozovku.
Konkrétne § 52 hovorí o tom, že chodec je pri použití cesty povinný chodiť po ľavej krajnici, resp. pri ľavom okraji vozovky. Pohyb chodca a jeho státie pri pravej krajnici, resp. pri pravom okraji vozovky môže byť preto zo strany polície kvalifikovaný za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a na základe toho aj sankcionovaný.
Chodci nemajú na diaľnici čo robiť
Rovnako dôležitým v tejto veci je aj fakt, že podľa §§ 35 a 37 zákona je chodcom zakázané používanie diaľnice i rýchlostnej cesty. Stopári ako chodci v cestnej premávke sú vzhľadom na vyššie uvedené povinní dodržiavať príslušné ustanovenia zákona.
Kto je zodpovedný za prípadné zranenie?
Okrem dodržiavania zákona chodcami je však nemenej podstatným pravidlom v tomto vzájomnom vzťahu vodiča a stopára aj dodržiavanie pravidiel cestnej premávky zo strany vodičov vozidiel. Najmä ustanovení §§ 23–25 zákona pojednávajúcich o zastavení a státí, § 22 o otáčaní a cúvaní, či §§ 45–46 o preprave osôb.
V okamihu, keď sa zo stopára stáva spolujazdec vodiča vozidla, platí pre neho povinnosť dodržiavať ustanovenia zákona týkajúce sa tejto skupiny účastníkov cestnej premávky, najmä § 8 v súvislosti s používaním bezpečnostných pásov, či § 5 v súvislosti s používaním ochrannej prilby pri jazde na motocykli.
Za prípadnú ujmu na zdraví alebo na majetku stopára pribratého do vozidla v prípade dopravnej nehody zodpovedá osoba, ktorá dopravnú nehodu zavinila.
Policajti radia
Nemôžeme si nahovárať, že presvedčíme stopárov, aby nestopovali,
rovnako ani nezabránime vodičom, aby k sebe vzali takýchto na auto
čakajúcich ľudí. Môžeme však odovzdať niekoľko, všeobecne známych
rád, ktoré môžu čiastočne znížiť obojstranné riziko autostopu:
- autostop si vopred dobre zvážte, ak je to možné cestujte radšej vlakom,
autobusom alebo autom so známymi
- stopujte minimálne vo dvojici, znižuje to riziko
- stopujte na bezpečných miestach, aby vodič zastavením vozidla neobmedzoval
premávku ( nie na diaľniciach, ani na neprehľadných úsekoch cesty )
- praktické je mať cieľové mesto ( smer ) napísané na tabuľke
- ak Vám niekto zastaví, dobre si zapamätajte informácie o vozidle ( EČV,
farba, apod. ) a venujte od prvej chvíle naozaj dôslednú pozornosť vodičovi
jeho vzhľadu a správaniu , ako aj jeho prípadným spolucestujúcim
- ak je to možné, sadnite si na zadné sedadlo, aby ste mali dostatočný
odstup a prehľad o vodičovi a v prípade nevhodného správania mohli včas
opustiť vozidlo ( ak máte najmenšie podozrenie, požiadajte o zastavenie,
napr. z dôvodov nevoľnosti alebo vykonania osobnej potreby, samozrejme na
otvorenom priestranstve )
- v každej situácii je zásadne dôležité zachovať „chladnú“ hlavu,
pri pokuse o násilie sa snažte situáciu riešiť ( ak je to možné )
útekom na frekventované miesto. Je vhodné mať pri sebe vždy niečo, čo
zintenzívni Vašu obranu ( napr. ochranné spreje ) Na škodu nie je naučiť
sa zopár základných prvkov zo sebaobrany
- ak sa Vám podarí utiecť, o udalosti podľa možnosti čo najskôr
upovedomte políciu,
- podľa možnosti vyvarujte sa autostopu po zotmení
Obozretní by mali byť aj vodiči
Vodičom, ktorým s miernou úpravou nie sú na škodu vyššie uvedené rady, nemožno zabrániť v ich vôli vziať k sebe stopárov, ale mali by byť v takom prípade, ak sa rozhodnú k sebe na cestu vziať neznámych spoločníkov, veľmi ostražití a pozorní, nie menej ako samotní stopári. Rovnako nezabúdať na určitú zodpovednosť za takýchto neznámych spolucestujúcich.