Peter Handzuš Krimi

Eurorégio Goral: Vlakom z Popradu do Krakowa?

Cezhraničný vlak Eurorégio Goral by mal spojiť Poprad s Krakowom cez Starú Ľubovňu, Musyznu, Krynicu, Piwnicsnu, Stary a Nowy Nowy Sącz. Odborníci takýto projekt podporujú.

Malopoľsko 2012 – doprava v regióne a v Európe – fórum o dopravnej infraštruktúre južného Poľska a prepojení sever/juh prinieslo niekoľko zujímavých podnetov pre zlepšenie dopravnej infraštruktúry južného Poľska. Fórum sa konalo v Krakove aj za účasti prednostky Obvodného úradu v Starej Ľubovni Zity Pleštinskej.

V časti, ktorá sa venovala cestnej doprave, informovala Pleštinská o aktuálnom postupe pri príprave nového mostného spojenia na rieke Poprad – hraničný priechod Piwniczna/Mníšek. Rokovala s poľskými zástupcami aj o financovaní preložky cesty I/68 Mníšek nad Popradom – štátna hranica SR/PR.

[blockquote]Vo svojej prezentácii predstavila prednostka OÚ projekt cezhraničného vlaku Eurorégio Goral, ktorý by mal spojiť Poprad s Krakowom cez Starú Ľubovňu, Musyznu, Krynicu, Piwnicsnu, Stary a Nowy Nowy Sącz. „Projekt si získal podporu účastníkov konferencie. V najbližších dňoch bude treba rozbehnúť rokovania na všetkých úrovniach,“ povedala pre Poprad24 Pleštinská. [/blockquote]

Prioritou medzi Slovenskom a Poľskom zostávajú aj naďalej veľké diaľničné projekty zaradené do siete európskych dopravných koridorov TEN-T: Žilina-Bielsko (cez Zwardoń-Źiwiec) a Rzeszów-Prešov (cez Barwinek/Vyšný Komárnik), ktoré však primárne obchádzajú náš región.

**Podrobnejšie o fóre Malopoľsko 2012 – doprava v regióne a v Európe **

Konferencia sa venovala problematike dopravnej infraštruktúry regiónu Malopoľska (resp. južného Poľska) s prepojením na európsku dopravnú sieť a osobitne dopravnú infraštruktúru Slovenska v smere sever/juh. Medzinárodné fórum expertov, na ktorom sa zúčastnilo vyše 80 predstaviteľov Ministerstva dopravy, výstavby a hospodárstva Poľskej republiky, regionálnej štátnej správy a krajských samospráv, Generálneho riaditeľstva ciest a diaľnic (GDDKiA), Poľských železníc (PKP), regionálnych obchodných komôr, investorov a expertov v oblasti dopravnej logistiky, pripravila Britsko-poľská obchodná komora v Krakove v spolupráci so slovenským generálnym konzulátom v Krakove.

V rámci 3 expertných panelov venovaných cestnej doprave, železničnej infraštruktúre a obchodu a investíciám v doprave boli okrem regionálnych prezentované aj nové transhraničné infraštrukturálne projekty v regióne slovensko-poľské hranice:

V oblasti železničnej dopravy modernizácia trate Krakow – Pekielko – Nowy Sacz – slovenská hranica (hraničný priechod Plaveč/Muszyna) a jej zaradenie do siete TEN-T s prepojením ďalej na Košice- Budapešť. Mimoriadne aktuálnym problémom, ktorý je potrebné riešiť na úrovni národných železničných prepravcov Železnice Slovenskej republiky a Poľské štátne železnice) zostáva naďalej neexistencia efektívneho dopravného železničného spojenia južného Poľska (Krakow) a Slovenska (Košice, Bratislava) v ďalšom smere na Budapešť, Bukurešť a Belehrad. Zároveň bol prezentovaný aj nový regionálny projekt Eurovlaku Goral medzi Popradom a Krakowom. Obdobná situácia (žiadne spojenie) je na úrovni medzinárodnej autobusovej dopravy.

V oblasti cestnej dopravnej infraštruktúry projekt komunikácie Krakow- Rabka- hraničný priechod Chyžne/Trstená – (Žilina) a výstavba mostného prepojenia v úseku Piwniczna/Mníšek n. Popradom. Naďalej otvorenou zostáva otázka rekonštrukcie komunikácie s priestore hraničného priechodu Trstená/Chyžne a prepojenia dopravnej infraštruktúry pre nákladnú kamiónovú dopravu najmä v regióne Nowy Sacz / Stará Ľubovňa, keďže v úseku slovensko-poľskej hranice sú aktuálne (len) dva prechody pre nákladnú kamiónovú dopravu (Trstená/Chyžne, Barwinek/V.Ko­márnik) vzdialené cca 300 km. V dôsledku chýbajúcej infraštruktúry v súčasnosti (po vstupe do Schengenu a zrušení hraničných kontrol) veľká časť nákladnej kamiónovej dopravy vstupuje na územie Slovenskej republiky cez národné parky (TANAP, PIENAP), čo negatívne zasahuje turistické regióny a zároveň značne poškodzuje cestnú sieť na regionálnej úrovni. V tejto súvislosti bol prezentovaný aktuálny postup pri príprave nového mostného spojenia na rieke Poprad – hraničný priechod Piwniczna/Mníšek.

Foto: Zita Pleštinská

plestinska_polsko
4
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM