Monika Vengrínová Kultúra

Kométa je späť na trati. Historická legendárna električka oddnes opäť premáva pre turistov

Prvých turistov viezla Kométa v roku 1908. O stotri rokov neskôr ju zasiahol blesk a ostala nepojazdná. Viac ako dva roky trvalo, kým sa dostala opäť na trať. Prvú slávnostnú jazdu absolvovala v piatok 9. augusta. Od dnešnej nedele bude voziť všetkých.

Ilustračný obrázok k článku Kométa je späť na trati. Historická legendárna električka oddnes opäť premáva pre turistov
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk

Oprava Kométy stála 60 tisíc eur, dnes je však bezpečná i chránená

Trvalo dva roky, kým sa storočnú električku vďaka finančnej a technickej podpore niekoľkých spoločností a neúnavnému úsiliu nadšencov podarilo dostať späť na tatranskú železničnú trať. „Cesta sem bola veľmi tŕnistá, špinavá a ťažká. Stálo to množstvo peňazí, brigádnických hodín i sebazaprenia, ale dnes konečne mohla prvýkrát vyjsť s cestujúcimi na trať a je to skutočne úžasný pocit,“ uvažuje Ján Sabaka z Veterán klubu železníc v Poprade.

Priame náklady na opravu Kométy sa vyšplhali na 60-tisíc eur a pri jej oprave sa dbalo najmä na bezpečnosť cestujúcich i samotnej električky. Tá má teraz najmodernejšiu bleskoistku, používanú všetkými vysokohorýchlos­tnými vlakmi v Európe, ale i moderný brzdný systém.

„Pri rekonštrukcii sme sa snažili vychádzať z pôvodných strojov a zariadení, ktoré tam boli, pretože táto električka si musí zachovať historickú hodnotu, ale snažili sme sa to v maximálnej miere spojiť s najmodernejšími zabezpečovacími zariadeniami. Nedošlo však k žiadnej modernizácii, to by bol hriech,“ hovorí predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Víťazoslav Móric.

Skvostom je letný vozeň bez okien

Kapacita električky s prídavným zimným a letným vozňom, tzv. letniakom, ktorý je najkrajším a najstarším vozňom z roku 1908, je osemdesiat miest na sedenie a lístok je možné zakúpiť si priamo v Kométe za symbolické 1 euro za jeden úsek trate. Záujemcovia si však lístky môžu rezervovať i dopredu.

Z obnovenej tradície na tatranskej železnici má radosť i prednosta Veterán klubu železníc Ján Vančo, ktorý pri celom procese opravy tejto storočnej „babičky“ stál a ktorý má ako jediný okrem svojho kolegu Jána Sabaku licenciu na jej riadenie: „Môj otec aj starý otec boli železničiari, takže tá hrdosť mi nedala pozerať sa na to, ako sa likvidujú nádherné veci. Je to preto teraz obrovský pocit šťastia, že Kométa je opäť na trati. Spadlo mi obrovské bremeno z pliec, lebo nás vyše dvoch rokov trápila ako nočná mora. Stálo to veľa potu, trápenia, práce, ale teraz človek žije v takej eufórii, že sa môže obliecť do krásnej uniformy, vytočiť si fúzy a voziť ľudí“.

Znovuoživená legenda bude jazdiť prevažne v nedeľu

Kométa sa tak stala ďalšou atrakciou Vysokých Tatier, na ktorú sú hrdí nielen tí, čo stáli pri jej znovuzrodení, ale i samotní Tatranci a tiež miestna Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Región Vysoké Tatry.

„Je to oživenie tradície, ktorá tu v minulosti bola. Tak, ako tu ožívajú aj iné veci z minulosti, tak aj Kométa bola s Tatrami úzko spätá už pred 105 rokmi, preto som rada, že sa ju podarilo obnoviť. Získavame tým ďalšiu atrakciu, čiže sa rozširujú možnosti zážitkov, za ktorými prichádzajú návštevníci do Tatier,“ premýšľa Lenka Maťašovská z OOCR.

Prvú jazdu pre verejnosť absolvovala Kométa dnes 11. augusta., ďalšie jazdy budú 18.augusta, 1. a 27.septembra. „Budeme sa snažiť do tohto jazdenia vniesť nejakú pravidelnosť, ale keďže to robíme vo svojom voľnom čase, tak to bude prevažne v nedeľu. Termíny budú zverejnené na stránke www.tatranskakometa.sk,“ uzatvára Ján Sabaka.

História Kométy

Kométa bola vyrobená v roku 1912 v závode Ganz v Budapešti a vybavená bola motormi a elektrickými zariadeniami dodanými spoločnosťou Siemens – Schuckert. Zásluhou spoľahlivého motora a dobrej stability sa používala aj pri odhŕňaní snehu z trate. Odtiaľ má aj názov, keďže pluhom rozrazený sneh zanechával za Kométou zvírený „chvost“ snehu. V roku 1977 bola oficiálne ukončená jej prevádza a električka mala byť zošrotovaná. Vtedy sa Kométy ujal Jaroslav Vančo, súčasný prednosta Veterán klubu železníc Poprad. Po nevyhnutných opravách slúžila ako atrakcia pri príležitostných slávnostných jazdách. Kariéru Kométy definitívne ukončil zásah blesku, po ktorého následkoch ostala v lete 2011 nehybne stáť v popradskom depe. Po tom, čo vyhlásená celonárodná zbierka nepriniesla výnos potrebný na opravu, Jaroslav Vančo a Ján Sabaka z Veterán klubu železníc v Poprade požiadali o pomoc spoločnosť Siemens, ktorá prisľúbila finančné prostriedky potrebné na začatie nevyhnutných opráv. V auguste 2012 Kométu previezli do ŽOS Vrútky, kde sa vykonali opravy trakčných motorov, ozubených kolies prevodovky, brzdného systému a kompletná oprava elektroinštalácie. Opravená Kométa sa podľa prísľubu do Tatier vrátila na Vianoce v roku 2012. V rámci testovania bolo na nej objavených ešte niekoľko skrytých chýb, páni z Veterán klubu ich však postupne odstránili aj za pomoci ďalších partnerov. Začiatkom augusta tohto roku Kométa získala všetky potrebné potvrdenia aj je pripravená voziť turistov v Tatrách.

Kométa sa vrátila
1
Galéria
Kométa sa vrátila
40
Galéria
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM