Peter Handzuš Rôzne

Kométu môžete pomôcť zachrániť aj vy

Vo Vysokých Tatrách chcú pomocou verejnej zbierky zachrániť dve historické koľajové vozidlá a tri otvorené vagóny. Rušne, ktoré Tatranci a návštevníci Tatier poznajú pod názvom Kométa a Škoduľa, sú nepojazdné a momentálne odstavené v popradskom depe.

Verejná zbierka je funkčná od začiatku marca a je výsledkom spolupráce Tatranského okrášľovacieho spolku (TOS) a Veterán klubu železníc (VKŽ). V prvej etape chcú opraviť Kométu, ktorá je momentálne nepojazdná z dôvodu závažnej poruchy na elektromotore. Na jej opravu je potrebných minimálne 30.000 eur.** „V auguste minulého roku nastal skrat na trakčnom motore a historická električka Kométa zostala nepojazdná, a to nás vlastne motivovalo, aby sme vytvorili verejnú zbierku na jej záchranu. Naším plánom je opraviť ju zhruba do roka,,“** priblížil myšlienku vzniku zbierky Ján Sabaka z VKŽ.

Bude na nej potrebné opraviť oba trakčné motory a tak isto aj elektronickú výzbroj na mašinke, ktorá bola od zásahu bleskom v roku 2010 poškodená. Na mechanických častiach električky bude potrebné vymeniť či zreparovať niektoré súčiastky. „Kométa bola vyrobená 15. marca 1912, takže má 100 rokov. Naším cieľom je tejto babičke dať šaty nevesty, aby ešte ďalších 100 rokov slúžila ľuďom,“ upozornil Jaroslav Vančo zo VKŽ.

Zbierka však nebude slúžiť len na opravu Kométy. „Neskôr bude opravená aj historická električka Škoduľa, ktorá bola tak isto spoľahlivou električkou a jazdila vo Vysokých Tatrách, a tak isto bude aj na opravu letných otvorených vozňov,“ vysvetľuje Sabaka. Náklady na opravu Škodule, vyrobenej v roku 1931, i otvorených vagónov zatiaľ vyčíslené nie sú a budú si vyžadovať aj viac času. „Prezentujeme dobu minulosti, ktorá bola veľmi pekná. Človek, ktorý mal možnosť sa previesť v tomto otvorenom vozni po Vysokých Tatrách, mal naozaj bezprostredný kontakt s prírodou, vietor vo vlasoch a dýchal čerstvý tatranský vzduch a mal naozaj pôžitok z jazdy,“ konštatoval Sabaka.

Kométa naposledy jazdila vo Vysokých Tatrách v roku 2010 a turisti sa na nej mohli zviesť tak desaťkrát do roka. Škoduľa naposledy jazdila v lete 1983. VKŽ a TOS chcú po obnove týchto historických koľajových vozidiel vrátiť do Tatier pravidelnú turistickú dopravu, hlavne počas víkendov v letnej sezóne. S obnovou starých električiek však budú musieť pomôcť aj veľké firmy, ktoré sa zaoberajú opravou koľajových vozidiel.

** „Bolo vydané rozhodnutie z ministerstva vnútra, ktorým sa povoľuje verejná zbierka na záchranu historických koľajových vozidiel Tatranskej elektrickej železnice, zbierka sa uskutočňuje na území celej republiky do 28. februára 2013,“** vysvetľuje Patrik Kolesár z TOS. Finančné prostriedky sa budú združovať na bankovom účte. Bližšie informácie o tom, kde a akým spôsobom môžu darcovia previesť peniaze, sú uverejnené na internetovej stránke tos-tatry.sk. „Finančné prostriedky sú určené výlučne na rekonštrukciu a obnovu historických koľajových vozidiel,“ ubezpečil Kolesár.

Text: TASR Foto: Peter Handzuš Video: Peter Handzuš

Kométu môžete pomôcť zachrániť aj vy
1
Galéria
kometa
36
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM