Peter Handzuš Správy

Lietanie je droga. Poznajú to aj najmladší popradskí piloti

Lietanie je pre pilotov láska na celý život. Niektorí ostávajú pri vetroňoch, ďalší presedlajú na malé lietadlá a iní skončia ako komerční piloti.

Ilustračný obrázok k článku Lietanie je droga. Poznajú to aj najmladší popradskí piloti
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk

V areáli popradského aeroklubu sa to cez víkendy hemží mladými nadšencami bezmotorového lietania. Niektorí z nich vám už aj možno krúžili nad hlavami.

Na začiatku boli modely

Každý zo šiestich mladých pilotov, ktorých sme stretli počas slnečnej soboty na popradskom letisku, sa dostal k lietaniu iným spôsobom. Jednou z ciest k lietaniu je aj letecké modelárstvo. „Celé to začalo asi vtedy, keď som s dedkom chodieval ako malý chlapec na modelárske letisko. Tam sa mi veľmi páčilo, a keď som zistil, že sa dá lietať od šestnástich, tak som s tým začal a prišiel som do aeroklubu,“ hovorí o svojich začiatkoch Tomáš Sisák.

Medzi prvé pocity z lietania patrí určite aj strach. „Bolo vidieť vlečňu, ktorá išla pred nami, hádzalo ju hore-dole, tak strach tam určite bol," prezradil o prvých pocitoch z letov Tomáš. Keď sa potom ale pilot vetroňa odopne a ostane hore na oblohe sám v tichu, tak si už užíva let a celú scenériu Vysokých Tatier. „Plachtenie je krásne,“ dodáva Tomáš.

Zážitok je silnejší ako strach

Podľa mladých pilotov je lietanie lepšie ako autá alebo motorky a hlavne je to bezpečnejšie. Nehôd pri lietaní je oveľa menej ako nehôd na zemi.

Podobne ako Tomáš Sisák začínal aj Ľubo Nosál: „Tiež som sa najskôr venoval modelárčeniu. Najskôr to boli vrtuľníky, potom statické modely a skončil som v aeroklube. Zistil som, že vetrone sú úplne super a už od toho nechcem upustiť.“ Ľubo už dva roky jazdí na motorke a chodieva aj liezť. Na adrenalín je teda zvyknutý. „Strach k tomu patrí, ale nie je veľký. Určite je menší, ako pasia z lietania,“ dodal s úsmevom Ľubo Nosál.

Bez podpory rodičov to nejde

Lietanie, ale aj samotný výcvik pilota sú finančne náročné záležitosti. Nadšenci si musia získať sponzorov z radov rodičov. Bez ich podpory by to mladí piloti nemali šancu zvládnuť.

„Som im za to vďačný. Sú to určite lepšie minuté peniaze, ako keď niekto chodí do krčmy a robí všelijaké nekalé veci. Lietanie je nádherné a tie zážitky sa ani nedajú poriadne opísať slovami. Je to niečo, čo treba zažiť,“ prezradil Martin Václavík.

Na začiatku býva sen

Do popradského aeroklubu si chlapci chodia plniť svoje sny. Medzi služobne najmladších patrí Pavel Hric, ktorý má za sebou zatiaľ iba jeden let: „Mám za sebou iba úvodný let, počas ktorého sa ma v kuse pýtali, či mi nie je zle. Ale je to super. Celý život som po tom túžil. Plním si sen.“

U mladých pilotov je často najväčší problém čas. Niektorí sú na letisku každý víkend, iní tam nechodievajú často. Ale vždy keď prídu, dozvedia sa od starších kolegov a inštruktorov niečo nové.

Riadiť vetroň vraj nie je ťažké

Celý výcvik pilota vetroňa prebieha s inštruktorom až po prvý sólový let. Inštruktor na mladých pilotov dohliada aj potom. Kontroluje ich v plnení úloh vo vzduchu aj na zemi.

„Pilotovať vetroň je ľahšie, ako sa naučiť šoférovať auto. Ale získať pilotný preukaz je oveľa tažšie, ako získať vodičák. Pilot musí mať oveľa viac teoretických znalostí. A hlavne treba nabrať skúsenosti,“ hovorí Dávid Dominik, ktorý lieta už jeden a pol roka a tri lety mu chýbajú k tomu, aby letel vetroňom sám.

Budúci profipilot?

Ciele mladých pilotov sú rôzne. Niektorým stačí bezmotorové lietanie, no sú aj takí, ktorí by sa lietaním chceli živiť. Tak ako Kristián Regec, ktorý začal lietať tento rok.

„Snažím sa sem chodiť čo najčastejšie, aby som kurz skončil čo najskôr. Chcel by som isť na vysokú školu do Žiliny a potom sa stať profesionálnym pilotom. Ak sa mi to podarí, budem rád,“ prezradil svoje plány do budúcnosti Kristán.

Aerokluby mladých potrebujú

Kým v minulosti boli československé aerokluby plné leteckých nadšencov, v súčasnosti je chod klubov zavislý na peniazoch, ktoré sa zháňajú ťažko. Z tohto dôvodu cítili aj Popradčania menší útlm v záujme o lietanie.

„Doba je ťažká, ale v mladých je naša budúcnosť. O tom to je. Keď sa generačne nevystriedajú piloti v aeroklube, klub zanikne. Je preto pre nás prioritou vychovávať mladých členov aeroklubu,“ uzavrel náš rozhovor Ján Puk, vedúci letovej prevádzky popradského aeroklubu.

Ak ste fanúšikom lietania a chceli by ste sa stať pilotom, môžete sa s členmi popradského aeroklubu stretnúť aj počas Aeromotovíkendu, ktorý bude 28. a 29. júna na letisku v Poprade.

Lietanie je droga. Poznajú to aj najmladší popradskí piloti
4
Galéria
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM