Peter Handzuš Rôzne

Ľuďom sa nepozdávajú zmluvy s Energetickým centrom

Približne 50 nespokojných spotrebiteľov sa v týchto dňoch obrátilo na Združenie na ochranu práv spotrebiteľov OMBUDSPOT v Poprade, pretože sa im nepozdávajú zmluvy, ktoré uzatvorili s Energetickým centrom.

Ľudia sa sťažujú na to, že v zmluvách nemajú garantovanú nižšiu sumu za elektrinu a plyn, ako im to bolo sľúbené a nepáči sa im tiež, že za odstúpenie od zmluvy musia zaplatiť 100 eur.

// „Mne povedali, že sa teraz podpisujú nové zmluvy s dodávateľmi a že keď nepodpíšem novú zmluvu, môžu ma odpojiť od elektriny,“// povedala Dorota Haratyková zo Spišskej Teplice. Ide pritom o podomový predaj, pričom zástupcovia Energetického centra sa ľuďom nepredstavili a povedali len, že sú z energetických závodov a prišli im ponúknuť elektrinu a plyn za lepšiu cenu. Od ľudí žiadali predošlé platobné výmery s tým, že do dvoch týždňov im ich vrátia. Doposiaľ sa tak nestalo, a pritom niektoré zmluvy už boli podpísané v septembri minulého roka.

„Ja som bol takisto podvedený, myslel som, že sú z energetických závodov, tak som tomu nevenoval pozornosť, začali so mnou hneď spisovať zmluvu, tak som takisto podpísal, tiež pýtali ročné zúčtovanie, že za mesiac to pošlú všetko naspäť, doteraz nič neposlali,“ priblížil svoj príbeh Jaroslav Ondruš zo Spišského Štiavnika. Následne sa mu niečo nepozdávalo, tak chcel zmluvu zrušiť. //„Ja to nechcem, chcem to zrušiť. Bolo to vyhlásené aj v obecnom rozhlase, tak som myslel, že je to pravdivé. Keď som to chcel zrušiť, tak mi povedali, že či viem, koľko sa platí za odstúpenie od zmluvy a chcú teraz odo mňa 100 eur,“ //dodal.

Ľudia tiež upozorňujú na to, že toto centrum si v prvých faktúrach účtuje aj sumu za poradenstvo. ZNOPS sa v tomto prípade domnieva, že ide o zmluvy s neprijateľnými podmienkami. „V zmluvách boli podľa nás použité nekalé praktiky a obsahujú neprijateľné obchodné podmienky. Považujeme ich za neplatné, energetické centrum veľmi šikovne využilo reklamnú kampaň Východoslovenskej energetiky,“ vysvetľuje Miroslav Antoňák zo ZNOPS.

Podľa neho je podomový predaj neštandardnou formou zazmluvnenia. Otázna je tiež garancia znížených cien a ZNOPS tiež za nadmernú považuje dĺžku viazanosti na tri až päť rokov.// „Nepozdáva sa nám tiež, že neexistuje centrum, miesto, kde by sa mohli ľudia obrátiť v prípade otázok a za nekalú praktiku považujeme aj verifikačný telefonát a verifikačný list, ktorý spotrebitelia dostanú,“// dodal.

Spotrebiteľom radí nepodpisovať zmluvy ponúkané podomovým predajom, poprípade sa pred podpisom s niekým poradiť. „Odporúčame hlavne rizikovým skupinám, najmä dôchodcom, aby nepodpisovali zmluvy v podomových podmienkach, taktiež je potrebné, aby si dali pozor na neprijateľné obchodné podmienky a aj na to, s kým uzatvárajú zmluvy. Veľmi veľkým problémom sú malé písmenká v zmluvách, ktoré tiež považujeme za neprijateľnú obchodnú podmienku,“ doplnil Antoňák.

ZNOPS sa chce so spomínanou spoločnosťou mimosúdne dohodnúť, čiastočne sa tak už stalo. Problém je však v tom, že Energetické centrum rozdelilo spotrebiteľov do troch kategórií. „Prvou sú spotrebitelia, ktorí odstúpili od zmluvy do 14 dní, druhou sú tí, u ktorých nebola potvrdená verifikácia a zatiaľ im nebola dodaná žiadna dodávka plynu ani elektriny. Treťou kategóriou, ktorú nechce energetické centrum uznať, je kategória spotrebiteľov, ktorí už začali s plnením zmluvy a už odoberajú elektrinu a plyn,“ vysvetľuje Antoňák.

Text + Foto: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM