Monika Vengrínová Rôzne

Na diaľnici by sa v zime už nemali tvoriť záveje: Aha, akú novinku idú u nás testovať!

Tvorbe snehových závejov na diaľnici pod Tatrami by počas zimy mali zabrániť drevené bariéry. Tie sa nasadia a testovať sa budú na úseku diaľnice D1 medzi križovatkami Poprad-východ a Spišský Štvrtok.

Ilustračný obrázok k článku Na diaľnici by sa v zime už nemali tvoriť záveje: Aha, akú novinku idú u nás testovať!
Zdroj: TASR

„Ide o lokalitu s veľkým množstvom atmosférických zrážok a počas zimného obdobia sa na úseku vyskytujú pravidelné nepriaznivé poveternostné podmienky. Zároveň je tu často silný vietor, ktorý cesty zafúkava,“ zdôvodnil Milan Gajdoš, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Pri rozmiestnení drevených bariér, ktoré sa používali už aj v minulosti, vychádza NDS z analýzy miestnych pomerov, údajov z meteostaníc, topografických máp či obrazových materiálov.

Podstata snehových zábran je založená na vytvorení bariéry, cez ktorú sa vetrom premiestňujú nespevnené vrstvy snehu a vytvárajú na záveternej strane možnosť pre zadržanie snehu a znižovanie jeho množstva vo vetre. Novšie bariéry, ktoré chce NDS testovať na podtatranskej diaľnici, sú o čosi vyššie. „Informácie o nich sme čerpali zo štátov ako Kanada a Švédsko, teda krajiny, ktoré majú problém so snehom a vetrom,“ doplnil prevádzkový riaditeľ NDS Štefan Török. V súčasnosti NDS využíva prenosné bariéry jednoduchého typu, ktoré však nedokážu na úsekoch so zložitejšími poveternostnými podmienkami zabrániť vzniku snehových závejov tak efektívne, ako nový typ drevených bariér. 

Gajdoš sa neobáva, že vzhľadom na lokalitu, kde sú časté krádeže dreva, by mohli tieto drevené zábrany pomaly miznúť. „Vďaka veľkosti tých zábran a ich aplikácii do terénu veríme tomu, že tie zásnežky tak, ako tam budú osadené pred zimou, tak ich budeme môcť aj po skončení zimy odobrať,“ konštatoval riaditeľ NDS. Pri snehových bariérach sa najčastejšie používa konštrukcia, kde sú medzi dvoma vertikálnymi latami uložené horizontálne laty. Tie pod Tatrami budú vysoké cez dva metre a umiestnené budú za oplotením diaľnice vo vzdialenosti od 30 do 60 metrov od cesty. Osadzovať sa budú v januári 2015 na 11,4-kilometrovom úseku D1 pod Tatrami. 

NDS sa počas zimy stará takmer o 930 kilometrov ciest v rámci 14 stredísk údržby. Na toto zimné obdobie je pripravených takmer 600 zamestnancov, 158 sypačov, 31 traktov, 24 snehových fréz a 31 nákladných vozidiel v rámci celého Slovenska. Zásoba posypového materiálu pritom predstavuje takmer 30 tisíc ton.

foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM