Monika Vengrínová Rôzne

Narušené vzťahy, šmejdi aj exekúcie: Problémy dôchodcov v Poprade riešil unikátny projekt

Na Slovensku žije viac ako 40-tisíc dôchodcov v exekúcii. Stávajú sa obeťou nekalých praktík a zápasia i s množstvom ďalších problémov, s ktorými si nevedia poradiť. V Poprade dostali možnosť bezplatného poradenstva a pomoci.

Ilustračný obrázok k článku Narušené vzťahy, šmejdi aj exekúcie: Problémy dôchodcov v Poprade riešil unikátny projekt
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk

Popradská Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) vytvorila projekt Senior obmudsman, ktorý sedem mesiacov poskytoval poradenstvo a pomoc dôchodcom v prípadoch, ako sú exekúcie, reklamácie, dodávky energií, podomový predaj, či uzatváranie nevýhodných zmlúv alebo problémy narušených susedských či rodinných vzťahov.

„Tento projekt vyvolal veľmi živý záujem verejnosti, nielen u seniorov, ale aj u ich rodinných príslušníkov. Za sedem mesiacov trvania projektu sme zaznamenali okolo štyristo podnetov, pričom 260 sme prijali prostredníctvom bezplatnej telefonickej linky,“ ozrejmila Petra Vargová Čakovská z S.O.S. Poprad s tým, že až 90 % prijatých podnetov sa týkalo súdov, pričom v minulom roku sa spoločnosti podarilo v Poprade vyriešiť 312 mimosúdnych sporov, čím zachránila

26-tisíc eur. V novozniknutej pobočke v Bratislave to bolo takmer 17-tisíc eur.

Bezplatnú linku však využívali nielen popradskí seniori, ale i dôchodcovia z celého Slovenska. „Tento projekt nás neuveriteľne obohatil. Zaujímavé bolo pre nás zistenie, že seniori, ktorí žijú sami sa nemajú na koho obrátiť a že im urobí dobre, keď môžu s niekým prehodiť pár slov, či sa vyplakať,“ prezradil senior ombudsman Michal Fáber.

Okrem linky sa v rámci projektu zorganizovalo i 21 seminárov v celom Prešovskom kraji a v Liptovskom Mikuláši a vydali sa tisíce letákov určených seniorom. Spoločnosť spolupracovala aj s nevidiacimi a nepočujúcimi, nakoľko i oni sú, rovnako ako seniori, zraniteľnou skupinou obyvateľstva. „Zisťujeme, že ľudia sa začínajú prebúdzať a to zrejme i touto vzájomnou interakciou,“ objasnil Fáber. Dôležité však je, aby neverili reklamám, zľavám či ponukám, ktoré sú zadarmo, pretože nič nie je zadarmo. „Nemali byť tiež poskytovať svoje osobné údaje a nemali by veriť cudzím ľuďom. Tiež by si mali uvedomiť, že aj ich podpis je vzácna komodita a nemali by podpisovať nič, čo si poriadne neprečítajú,“ upozornila Čakovská.

A i napriek tomu, že projekt k 31.marcu končí, seniori sa so svojimi problémami na S.O.S. môžu obracať i naďalej, či už prostredníctvom telefonickej linky alebo osobného stretnutia. „Veríme, že sa nám podarí i oživiť bezplatnú linku, keď na ňu dostaneme ďalšie prostriedky. Projekt sme už podali, teraz čakáme na rozhodnutie,“ uviedla Čakovská a dodala, že ich snahou je, aby takáto pobočka, ako je u nás v Poprade, bola v každom kraji na celom Slovensku. Jedným z ďalších cieľov spoločnosti je rozšírenie služby o psychologickú poradňu, nakoľko množstvo seniorov sa potrebuje len vyrozprávať, nemá sa však komu.

Projekt senior obmudsman pomohol stovkám dôchodcov
8
Galéria
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM