Monika Vengrínová Rôzne

Nepozdávajú sa vám podmienky vašej spotrebiteľskej zmluvy? Skontrolujte si ju cez internet

Čím ďalej, tým častejšie dochádza k prípadom, kedy spotrebitelia zisťujú, že boli oklamaní. Ich zmluvy obsahujú mnoho neprijateľných podmienok, o ktorých často krát ani netušia. Práve preto vznikla stránka, ktorá umožní tieto podmienky identifikovať a následne tak sa brániť.

Ilustračný obrázok k článku Nepozdávajú sa vám podmienky vašej spotrebiteľskej zmluvy? Skontrolujte si ju cez internet
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk

Oko spravodlivosti na ochranu spotrebiteľov

Nová webstránka má názov Oko spravodlivosti a ide o elektronický nástroj pre spotrebiteľov, aby si vedeli rýchlo a jednoducho vyhľadať zmluvné podmienky, o ktorých už súdy právoplatne rozhodli, že sú neprijateľné a tým pádom sa nesmú ďalej používať. Doteraz nič podobné neexistovalo a spotrebitelia tak nemali možnosť tieto podmienky nájsť a zorientovať sa v zmluvách, ktoré už podpísali, prípadne sa chystajú podpísať.

Stránku, ktorá je jedinečná v celej Európskej únii vytvorila Spoločnosť ochrany spotrebiteľov Poprad. „My sme sa prihlásili do súťaže Reštart Slovensko, ktorá bola zameraná na technologické riešenie rôznych spoločenských problémov. Umiestnili sme sa medzi troma najlepšími projektmi, čomu vďačíme za to, že sa k nám dostali programátori, ktorí nášmu nápadu dali podobu. Tá však ešte nie je konečná. V podstate ide o testovaciu fázu, v ktorej chceme, aby stránku testovala a skúšala verejnosť. Aby ľudia v zmluvách čítali neprijateľné zmluvné podmienky a dali nám spätne vedieť, či im tam niečo chýba, prekáža, prípadne, ako by sa to dalo vylepšiť. Následne na to budeme stránku rozširovať aj o ďalšie funkcie a pracujeme aj na tom, aby bola kontrola zmlúv možná aj cez mobilné telefóny,“ vysvetľuje Petra Vargová Čakovská z S.O.S. Poprad.

Kontrola zmlúv je možná troma spôsobmi

Cieľom Oka spravodlivosti je tak dať do ruky ľuďom nástroj, aby vedeli, ako sa brániť. Aby mali možnosť skontrolovať si, či ich zmluvy neobsahujú problematické pasáže s neprijateľnými všeobecnoobchodnými podmienkami a či výška sankcií alebo denného úroku v zmluvách nebola indikovaná ako neprijateľná. Kontrola môže prebiehať troma rôznymi spôsobmi, a to pomocou kľúčového slova, prostredníctvom konkrétnej zmluvnej podmienky alebo overením vlastnej zmluvy vložením do systému.

Neprijateľné zmluvné podmienky môžu byť rôzneho charakteru a môžu sa týkať rôznych oblastí. „Veľmi často sa stretávame napríklad so súhlasom udeľovania splnomocenstiev tretím osobám, ktoré potom môžu narábať s majetkom spotrebiteľa, prípadne so súhlasom spotrebiteľov, i keď často nevedomým, s rôznymi predformulovanými dohodami o zrážkach zo mzdy. Takisto sa ešte stále často stretávame so zmenkami, ktoré spotrebiteľ bez uvedenia sumy podpisuje už v čase, kedy dlh ešte ani nemá. Keď potom nastane nejaký problém, veriteľ si sám do zmenky napíše sumu a spotrebiteľ by tak kvázi svojim podpisom mal byť viazaný. Často riešime i mnoho sporov týkajúcich sa mobilných operátorov, ktorí spotrebiteľom účtujú neprimerané zmluvné sankcie. Tie už takisto boli indikované ako neprijateľné, to znamená, že sa ďalej nesmú používať. Stretávame sa a to dosť často i s rozhodnutiami súdov, ktoré indikujú, že riešenie spotrebiteľských sporov rozhodcovskými súdmi nie je v súlade s právnym rámcom na ochranu spotrebiteľa. Je toho celkom dosť,“ vymenúva niektoré zo sporných podmienok v spotrebiteľských zmluvách spoluautorka stránky.

Úspešnosť vyriešenia sporov je vysoká

Čo sa riešenia úspešnosti prípadov týka, to je pomerne vysoké, presná štatistika však neexistuje, nakoľko čísla nie celkom odrážajú realitu. V mimosúdnej oblasti sa ale pohybuje niekde medzi 70 a 80 percentami, na súde je úspešnosť ešte vyššia. „Zatiaľ sa nám darí spotrebiteľské spory vyhrávať. Na východnom Slovensku je totižto osveta vyššia ako v iných kútoch krajiny,“ premýšľa Vargová Čakovská.

Ak sa však spotrebiteľ až na súd nechce dostať, už pri podpise zmluvy by mal pamätať na dve základné veci. V prvom rade si uvedomiť, že podľa nášho právneho rámca zmluvné podmienky, ktoré neboli vyjednané individuálne, sú neplatné. To znamená, že i v prípade vopred pripravených predtlačených formulárových zmlúv má spotrebiteľ právo a možnosť do nich zasahovať a žiadať predajcov a poskytovateľov služieb, aby konkrétnu podmienku s ktorou nesúhlasí zo zmluvy vyňali. A druhá vec je, že ak súd raz právoplatne rozhodol v prípade nejakej konkrétnej zmluvnej podmienky ako o neprijateľnej, nesmie sa ďalej používať.

Nepozdávajú sa vám podmienky vašej spotrebiteľskej zmluvy? Skontrolujte si ju ce
1
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM