Nezamestnanosť v okrese Poprad pod 9 percentami. Úrad práce má novú riaditeľku
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR ) v Poprade má od 1. novembra novú riaditeľku. Stala sa ňou Popradčanka Veronika Brijová.
Mgr. Veronika Brijová vyštudovala Aplikovanú sociálnu prácu na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre a Manažment na Univerzite Komenského v Bratislave. V profesijnom živote pracovala na rôznych postoch od radového zamestnanca po manažéra, prevažne išlo o obchodné spoločnosti. Za 17 rokov praxe nadobudla veľký okruh vedomostí a zručností, ktoré dokáže aplikovať aj v štátnej správe na pozícii riaditeľky. Do nástupu na ÚPSVR pôsobila aj ako mediátorka v Mediačnom centre v Poprade, kde prišla do styku s množstvom prípadov, ktorých problematika bola veľmi blízka práci na jednotlivých oddeleniach úradu. Pôsobenie v mediačnom centre s kolegami, odborníkmi na právo, psychológiu a sociálnu prácu jej pomohlo vnímať rôzne situácie z viacerých uhlov pohľadu a tieto skúsenosti by chcela odovzdať súčasným kolegom.
Vedeli ste, aká je nezamestnanosť v okrese Poprad pred vašim
nástupom do funkcie riaditeľky úradu?
- V našom okrese sa nezamestnanosť od začiatku roka pohybovala okolo 9,3%,
ale pod ÚPSVR Poprad spadá aj Levoča, kde sa nezamestnanosť vyšplhala na
14,5%. Aktuálne čísla za mesiac október sú pre okres Poprad 8,99% a pre
Levoču 14,23%. Posledná verejne dostupná informácia hovorí o priemernej
nezamestnanosti na Slovensku na úrovni 8,86%.
V našom regióne je niekoľko strategických zamestnávateľov. Na
akej úrovni sú vzťahy úradu s významnými zamestnávateľmi?
- Najväčších zamestnávateľov pozná hádam každý. Pre nás je
dôležitý každý zamestnávateľ. Je jedno, či ide o veľkého, stredného
alebo malého zamestnávateľa. Na úrade máme špecialistov „agenti pre
zamestnávateľov“, ktorých úlohou je budovať vzťahy so zamestnávateľmi.
Komunikujú s nimi o aktuálnych a budúcich potrebách v otázkach
obsadzovania voľných pracovných miest a vytvárania nových pracovných
miest. Títo špecialisti kooperujú aj s ostatnými úradmi v podtatranskom
regióne, hlavne vtedy, ak je ťažšie naplniť špecifické potreby
zamestnávateľov.
Ohlásila nejaká firma väčšie prepúšťanie zamestnancov
v blízkej dobe?
- K dnešnému dňu neevidujem informáciu o väčšom prepúšťaní. Naopak,
nahlásený máme plánovaný väčší nábor nových zamestnancov.
V akej oblasti je najviac voľných pracovných miest?
- V našom regióne je to v hotelierstve a gastronómii a s blížiacou sa
zimnou sezónou bude väčší dopyt práve po profesiách v uvedených
odboroch. Aktuálne voľné pracovné miesta, ktoré sú nahlásené na ÚPSVR
v Poprade nájdu záujemcovia na webovej stránke www.istp.sk
O aké projekty a podporu pre uchádzačov o zamestnanie je
najväčší záujem?
- V Popradskom okrese o príspevok na rekvalifikáciu (REPAS), na vykonávanie
absolventskej praxe, na samostatnú zárobkovú činnosť a na podporu
vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní.
Evidovaným uchádzačom o zamestnanie naše poradkyne poskytujú informácie
o ich možnostiach v otázkach projektov, aby sa sami vedeli „predať“
potenciálnemu zamestnávateľovi. Ak ide o záujem zo strany zamestnávateľa,
ideálna je komunikácia priamo s našim úradom, pretože iba individuálnym
pohľadom na vec vedia naši pracovníci odporučiť, ktoré projekty resp.
alternatívy, môžu byť najvhodnejšie pre konkrétne potreby
zamestnávateľa.
Čomu budete venovať najväčšiu pozornosť v najbližšom
období?
- Samozrejme prioritám ústredia, udržateľnosti a rozvoju ľudských zdrojov,
budovaniu väčšieho povedomia o činnosti sociálneho odboru, zefektívneniu
komunikácie medzi jednotlivými oddeleniami a dynamickejšej kooperácii so
súvisiacimi inštitúciami.
Viesť úrad práce nie je jednoduché aj voči vlastným
zamestnancom. Koľko zamestnancov má UPSVR v Poprade?
- S pracoviskom v Levoči v našom úrade pracuje spolu 228 zamestnancov
v odbore zamestnanosti, v sociálnom odbore, na prierezových činnostiach,
pričom v uvedenom počte sú aj projektoví zamestnanci.
Zamestnancov úradu už niekoľko rokov trápia nedostatočné
priestory a nespokojní sú aj klienti úradu. Je v dohľadnej dobe šanca
zlepšiť dlhodobo kritizované prostredie úradu?
- V budove, v ktorej momentálne sídlime, sa onedlho uvoľní niekoľko
kancelárskych priestorov, lebo časť zamestnancov sociálneho odboru,
sociálno-právnej ochrany, sa presťahuje do inej budovy. Uvoľnené priestory
nám dajú možnosť presťahovať oddelenia, kde je situácia kritická.
Najväčší nápor, čo sa týka vybavovania klientov a uchádzačov
o zamestnanie máme vždy od 1. do 8. dňa v mesiaci. Ku koncu každého
kalendárneho mesiaca zvykne byť ukončených najviac pracovných pomerov a
vtedy je vyťaženosť všetkých zamestnancov najväčšia. Podobná situácia
je vo väčšine pracovísk na Slovensku.