Nielen graffiti rukou umelca: Široký záber tvorby Františka Radačovského
Popradčan oživuje viaceré ulice i výstavy umeleckými dielami. V súčasnosti sa venuje architektúre, maľbe i grafike.
František Radačovský (33) zaregistroval graffiti na dovolenke v Prahe pred dvadsiatimi rokmi. Sprejové nápisy, ktoré dovtedy vnímal ako odkaz, nadobudli v jeho očiach umeleckú nadstavbu. Silný bol pre neho ich sociálny rozmer, ktorý reflektoval túžby, lásky či krivdy vtedajšej mladej generácie. Od tohto momentu bolo jeho smerovanie jasné.
Ovplyvnilo ho viacero aspektov
Jeho smerovanie ovplyvnila najmä rodina, prostredie a škola. „Podľa môjho názoru ide o najkľúčovejšie elementy, ktoré priamo alebo nepriamo ovplyvňujú naše životy. Štúdium mi dalo množstvo skúseností, kontaktov i inovatívnych pohľadov na veci, ktoré využívam dodnes. Rovnako dôležitá bola zmena prostredia, vďaka ktorej nájde človek pokoru, samostatnosť a priebojnosť. Som veľmi vďačný, že žijeme v krajine, kde máme slobodné školstvo,“ uviedol s tým, že ešte vďačnejší je rodine, ktorá mu v rámci podpory pomohla v nemalej miere školu vyštudovať.
Tvorbu iných umelcov sleduje minimálne. „V dnešnej dobe sa každý vie jednoducho dostať k nesmiernemu množstvu inšpiratívnych diel a autorov. Paradoxom je, že kvantum informácií a vizuálov ma sčasti odrádza od ich sledovania. Sledujem veľmi úzky okruh autorov, a to zväčša mojich známych,“ prezradil a dodal, že preraziť v dnešnej dobe je veľmi ťažké, a preto u neho zarezonuje omnoho viac, keď sa z času na čas objaví kvalitné dielo.
Nezáleží len na pozitívnych ohlasoch
Každá tvorba je odrazom vnútorných pocitov a momentálneho emočného stavu autora. „Práve preto sa pri tvorbe snažím tvoriť voľne. Prihliadam na náladu, pocity a charakter miesta, kde práve tvorím. Hľadám v ňom inšpiráciu a nikdy ho neberiem ako obmedzenie. Pri voľnej tvorbe považujem za obmedzujúce to, keď si niekto pripraví podklady pol roka dopredu a neskôr ich iba mechanicky prenesie na daný formát. Stráca sa tak autentickosť,“ vysvetlil.
Pre Popradčana je spätná väzba nesmierne dôležitá. „Často tvorím pre klientov a dielo nepovažujem za dokončené dovtedy, kým obe strany nie sú spokojné. Pri vlastnej tvorbe je to o čosi iné, pretože tvorím výlučne podľa svojich predstáv. Nezáleží mi však len na pozitívnych ohlasoch, pretože správne dielo má podľa môjho názoru vyvolať celé spektrum ohlasov. Nemalo by záležať len na spokojnosti všetkých,“ doplnil.
Pracuje na viacerých projektoch
Pred pár dňami dokončil so skupinou autorov zo Spiša projekt v Kežmarku. Zo starého, chátrajúceho múra vzniklo umelecké dielo. „Zanedbaný múr bývalých kasární sme dôverne poznali a vnímali ako dlhodobý problém, ktorý vizuálne traumatizuje ulicu, ktorá je frekventovaným cestným ťahom. Mesto nám zadalo požiadavky ohľadom tém, ktoré reprezentujú jeho históriu a súčasnosť. Spracovanie však nechali na nás. Síce sme pri návrhu mali voľné ruky, dbali sme na to, že projekt je určený širokej laickej verejnosti. V konečnom dôsledku sa finálny vizuál stal kompromisom medzi spomenutými stranami,“ povedal s tým, že vzhľadom na pozitívne reakcie mesta, obyvateľov a návštevníkov považujú projekt za vydarený.
Najväčším úspechom je podľa jeho slov pohľad na práve dokončené dielo, pretože každá práca by mala byť lepšia ako predošlá. V súčasnosti mu najviac času zaberá festival Uprising. „Spoločne s tímom tu zastrešujeme prezentáciu slovenských výtvarníkov a celé spektrum rôznych výtvarných aktivít. Na jeseň pripravujem menšiu autorskú výstavu v Bratislave. Zvyšný voľný čas mi zaberá voľná tvorba. Do budúcna som nikdy príliš neplánoval, pretože nemám rád sklamania. Užívam si prítomnosť,“ uzavrel František Radačovský.