Monika Vengrínová Rôzne

Z Popradu do Kežmarku rýchlejšie? Možno už v roku 2019

Problém stále sa zhusťujúcej premávky, spôsobenej pribúdaním áut na cestách, ktoré vyťažujú úsek najmä medzi Veľkou Lomnicou a Spišskou Belou, sa kompetentní rozhodli vyriešiť. Do roku 2019 by tak cesty dotknutých obcí mal odľahčiť obchvat.

Ilustračný obrázok k článku Z Popradu do Kežmarku rýchlejšie? Možno už v roku 2019
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk

Pôjde už o druhú etapu výstavby diaľničného privádzača Poprad – Kežmarok, ktorý by sa mal napájať na už existujúci privádzač Mengusovce – Jánovce. Jeho cieľom bude obísť obce Veľká Lomnica, Huncovce a Kežmarok. Obchvat sa bude končiť v Kežmarku pred železničným priecestím v smere na Spišskú Belú.

„Z pohľadu intenzity dopravy je tento privádzač veľmi dôležitý, preto sa začal plánovať už pred niekoľkými rokmi. Podľa pôvodne vypracovaného zámeru a technickej štúdie z roku 2007 sme už tento rok mali strihať červenú pásku. Žiaľ, dodnes sa od papierov k realizácii neprešlo,“ vysvetľuje prednosta Obvodného úradu v Kežmarku Ján Ferenčák.

Problémom bude vysporiadanie pozemkov pod cestou

Pozitívne však je, že čas pohnúť plán dopredu nastal. V prvom rade bude potrebné vypracovať dokumentáciu stavebného zámeru a následne na to získať územné rozhodnutie pre stavbu. V administratíve či príprave projektov primátor Spišskej Belej a zároveň člen predsedníctva ZMOS Štefan Bieľak problém nevidí. Ten podľa neho nastane až pri samotnej realizácii: „Obrovský problém bude výkup a vysporiadanie pozemkov, cez ktoré by privádzač mal viesť. Predpokladám, že na tomto môže projekt do určitej miery stroskotávať. Problémom tiež môžu byť peniaze. Preto treba dôkladne zvážiť finančné možnosti štátu a byť realistom. Na Slovensku sú totižto stále prioritou diaľnice, obchvaty potom len do určitej miery“.

Prvý krok však už majú za sebou, keďže sa im ešte v decembri minulého roka podarilo získať podpis generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest na vypísanie verejného obstarávania. Dokumentácia stavebného zámeru bude podpísaná o dva týždne.

„Pár rokov sa budeme trápiť s prípravou, ale teším sa, že sa to začína rozbiehať. Veď i prvý úsek sa nepripravoval rok, dva, bol to takisto dlhodobý proces, ktorý je dnes už realitou. A naozaj neskutočne pomohol,“ premýšľa Bieľak.

Privádzač bude stáť štát 111 miliónov eur

Samotný začiatok výstavby je naplánovaný na rok 2016, predpokladané ukončenie o tri roky neskôr. Vystavaných bude 11 mostov, upraví sa koryto rieky Poprad a vybudované budú nové križovatky. Hlavná sa plánuje vo Veľkej Lomnici, ďalšie v lokalitách Žákovce, Malý Slavkov a pred Pradiarňou. Orientačné náklady privádzača sa odhadujú na 111 miliónov eur. Zdroje poputujú zo Slovenskej správy ciest, keďže pôjde o cestu prvej triedy.

Podľa slov Bieľaka by kompletná dokumentácia mala byť hotová do jedného roka, v 2014 by sa tak malo pristúpiť k ďalšiemu kroku: „Kandidatúra na olympijské hry veci možno urýchli, ak nebude vyriešená doprava, nie je možné riešiť ani olympiádu“. Ferenčák dodáva: „Teraz je to už všetko v našich rukách, je našou úlohou kontrolovať celý proces tak, aby bol dotiahnutý do úspešného konca“.

Z Popradu do Kežmarku rýchlejšie? Možno už v roku 2019
1
Galéria
Z Popradu do Kežmarku rýchlejšie? Možno už v roku 2019
7
Galéria
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM