Správy

Pod Spišský hrad sa VRACIA legendárna Hanička! Premávať bude do začiatku septembra

Pod Spišský hrad sa po zimnej prestávke na koľajnice vráti Hanička. Motorový vozeň odštartuje v tomto roku svoju deviatu sezónu.

Ilustračný obrázok k článku Pod Spišský hrad sa VRACIA legendárna Hanička! Premávať bude do začiatku septembra
Zdroj: Návrat "Haničky" pod Spišský hrad

Ako informoval primátor Spišského Podhradia Michal Kapusta, prvá jazda povedie v sobotu 5. júla na trase Spišské Podhradie – Spišské Vlachy. Od tohto dňa budú až do 4. septembra k dispozícií víkendové jazdy vláčika, konkrétne päť denne, teda v sobotu a v nedeľu.

Spoznajte krásny región

Deväťkilometrovú trasu prejde Hanička za približne šestnásť minút. „Návštevníci a všetci nadšenci vlakovej dopravy budú mať možnosť aj takýmto spôsobom spoznávať čarokrásny región Spiša. Jazdy vláčika Hanička sú plynule napojené na vlakové spoje z Košíc, Margecian, Popradu, či Bratislavy,“ uviedol Kapusta.

Vlakovú osobnú dopravu zabezpečuje mesto v spolupráci s Klubom železničných historických vozidiel Poprad, mestom Spišské Vlachy a súkromnou spoločnosťou. Spišské Podhradie kúpilo rušeň od Železníc Slovenskej republiky a následne ho nechalo opraviť, zámerom bolo posilniť cestovný ruch.

Zaujímavá história

Prevádzka trate medzi Spišskými Vlachmi a Podhradím sa začala v októbri 1894, dopravu na nej zrušili v decembri 2012. Od roku 2017 po nej premáva počas letnej turistickej sezóny spomínaná Hanička. Trať pod Spišským hradom zažila parné rušne, motorové vozne, ale i dreziny, či vozíky. Práve Spišským Podhradím mala prechádzať aj trať Košicko-bohumínskej železnice, ktorá bola celá otvorená v roku 1872.

„Majitelia pozemkov v Levoči a Podhradí odmietli predať svoje pozemky, báli sa konkurencie, a teda, že železnica dovezie lacný tovar a oni mu nebudú môcť konkurovať, preto ju odmietli,“ priblížil vlani pre agentúru SITA člen Klubu priateľov železníc a bývalý železničiar Ján Berčák. Z tohto dôvodu bola podľa jeho slov nakreslená náhradná trasa, ktorá viedla cez Spišskú Novú Ves. Železnica so sebou priniesla priemysel, vzdelanie i kultúru. „Keď v Podhradí a Levoči zistili, že ide o dobrú vec, usilovali sa o to, aby aj oni mohli mať železnicu. Podarilo sa im tak dosiahnuť, že boli postavené prípojky na Levoču a Podhradie,“ dodal Berčák.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Mohlo by vás zaujímať:

Zdroj: SITA
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM