Peter Handzuš Rôzne

Poľsko a Slovensko bude spájať nový most

Poľsko a Slovensko bude na severnej hranici spájať nový most. V obci Mníšek nad Popradom, okres Stará Ľubovňa sa totiž začne s prekládkou pôvodnej cesty 1/68 a miesto starej vozovky tu vznikne nový mostný objekt. Práce by mali byť ukončené v januári

Základný kameň stavby novej cesty, ktorá je spolufinancovaná z eurofondov, dnes poklopali prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ a poľský minister dopravy, výstavby a námorného hospodárstva Slawomír Novak. Existujúci hraničný priechod Mníšek nad Popradom – Piwniczna na ceste I/68 je určený len pre vozidlá do 3,5 tony. Nová cesta by mala byť bez obmedzení a zároveň sa stane cyklomagistrálou až do poľského mesta Nowy Sacz.

„Slovensko a Poľsko sú tradične dobrí susedia. Potrebujeme budovať cestné spojenia, ktoré zlepšia podmienky pre rozvoj cezhraničných podnikateľských aktivít a naštartujú rozvoj turistiky a cestovného ruchu v tejto malebnej časti strednej Európy. Projekt je učebnicovým príkladom toho, na čo majú slúžiť eurofondy – spájať susedov a krajiny bezpečnými cestami,“ povedal Figeľ. Cestu postaví spoločnosť Inžinierske stavby Košice za viac ako 6,8 milióna eur, pričom predpokladaná hodnota zákazky bola 12,7 milióna eur. Všetky náklady bude financovať slovenská strana, pričom Poliaci svoju časť nákladov neskôr refundujú.

Pôjde o klasickú dvojprúdovú cestu, pričom bude upravená o jeden jazdný pruh, ktorý bude slúžiť hraničnej a cudzineckej polícii, vozidlám diplomatických služieb a záchranného systému. V pridruženom dopravnom priestore cesty I/68 bude vedená aj pešia a cyklistická doprava na samostatných pruhoch. Na trase nového hraničného mosta bude medzinárodná tzv. Toryšská cyklomagistrála.

**„Tento most je veľmi dôležitý, pretože starou cestou prejde ročne dva milióny turistov a táto cesta je problematická, pričom je stále poškodzovaná zosuvmi pôdy,“ **konštatovala prednostka Obvodného úradu Zita Pleštinská, ktorá sa o výstavbu mosta usilovala 15 rokov. Verí, že prekládka cesty do regiónu priláka aj väčšie množstvo turistov. Myšlienka výstavby hraničného prepojenia sa datuje do roku 1989, reálne kontúry však začala naberať v roku 2001. Výstavba sa však skomplikovala, keďže slovenská i poľská strana si museli o finančné prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie požiadať samostatne. Dĺžka vozovky, ktorú je potrebné preložiť, je takmer 700 metrov, pričom deväťpolový most je dlhý takmer 323 metrov.

Text + Foto: TASR

hranica
5
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM