Rôzne

Vedci sa zavreli v laboratóriách: Hľadajú nové palivá namiesto nafty a benzínu

Myslíte si, že budúcnosťou dopravy bude elektromobilita? Vedci sa pozerajú ďalej a hľadajú nové druhy palív.

Ilustračný obrázok k článku Vedci sa zavreli v laboratóriách: Hľadajú nové palivá namiesto nafty a benzínu
Zdroj: Pixabay.com / CC0 1.0

Ceny pohonných látok ďalej rastú. Tento týždeň platili šoféri za liter Naturalu 95 priemerne 33,70 Kč (1,31 eura). Okrem ceny klasických palív sa stále častejšie rieši aj množstvo emisií, ktoré z nich vznikajú. Európska únia rozhodla, že sa do roku 2030 musia znížiť u áut približne o tretinu. Aj to je dôvod, prečo sa v laboratóriách v celej Európe usilujú vedci nájsť alternatívu, ktorá by naftu a benzín mohla nahradiť, alebo aspoň doplniť.

V Litvínove sa teraz testuje napríklad palivo z drevnej štiepky a ihličia. Okrem dreva sa skúša aj výroba palív z plastov. Tie by mohli v budúcnosti aspoň čiastočne pomôcť vyriešiť celosvetový problém s plastovým odpadom.

Testovacia jednotka v rafinérii v rakúskom Schwechate, v ktorej menia použité plasty na ropu, funguje už šesť rokov. „Potrebujeme 100 kilogramov plastov na to, aby sme vyrobili 100 litrov syntetickej ropy, a to za jednu hodinu,“ uviedol riaditeľ marketingu OMV Michal Janda. Takto vyrobená ropa je podľa firmy bez prímesi síry.

V Česku sa pred pár dňami začalo testovať auto, ktoré poháňa palivo z drevnej štiepky. "Jeden kubík drevnej štiepky zodpovedá približne 40 litrom dieselového paliva,“ informoval riaditeľ vývoja a inovácií firmy UNICRE Jiří Hájek. Šoféri by ho mohli začať tankovať okolo roku 2027.

Viac technologických noviniek čítajte na www.fony.sk

Z lesov do nádrží by nemala ísť len štiepka. Palivo sa začína v laboratórnych podmienkach vyrábať aj z ihličia. Pri teplote 75 stupňov Celzia sa 560 gramov vosku z ihličia rozpustí do pol hodiny. „Potom sa preleje do destilačnej nádoby a rozdelí sa na niekoľko zložiek,“ povedal výskumný a vývojový pracovník spoločnosti UNICRE Jan Jenčík. Cena tohto paliva by mohla byť približne rovnaká ako u klasických motorových palív.

Rozvoj elektromobility brzdí v Česku okrem iného aj nedostatočná sieť dobíjacích staníc. V krajine ich je iba okolo 500, a to je podľa majiteľov elektromobilov málo. Musí ich byť toľko, aby boli dostupné pre každého, a tam, kde autá parkujú. Pre portál ČT24 to povedal podpredseda Asociácie pre elektromobilitu Lukáš Hataš. Cieľom je, aby do konca roku 2023 ich bolo v Česku aspoň 1300.

V krajine už jazdí po cestách približne 2400 elektromo­bilov. Z nich pribudlo vlani vyše 700. Pokiaľ ide o typy používaných palív, s výrazným náskokom vedie nafta. Na benzín ich je 23 % a 5 % vozidiel používa ostatné palivá, vrátane CNG, LPG alebo elektrický pohon.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM