Peter Handzuš Rôzne

Rozpočet na zimnú údržbu sa minul. Ďalšie peniaze bude kraj potrebovať na opravu výtlkov

Zimné obdobie v Prešovskom kraji je špecifické svojou dĺžkou. Napríklad v roku 2010 cestári zasahovali ešte v polovici mája a v roku 2011 začali zimnú údržbu prvým zásahom už 7. októbra.

Na zimu doplatí leto

Cestári v Prešovskom kraji už prekročili plánovaný rozpočet na zimnú údržbu o 10 percent. „Momentálne je to 500 000 eur. Zimná sezóna je však ešte stále v plnom prúde, v Tatrách končíme zimnú údržbu okolo 15. až 20. apríla,“ konkretizuje riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Vladimír Kozák.

V posledných rokoch sa priemerné náklady na zimnú údržbu pohybujú okolo 5 miliónov eur, pričom náklady na posypový materiál predstavujú 1,5 až 2,0 milióny eur.

Cestári už teraz hľadajú možnosti, kde nájsť ďalšie finančné prostriedky. Budú musieť obmedziť štandard letnej údržby. Znamená to obmedzenie vykonávaných činností v lete, ako je údržba zelene, cestného príslušenstva, priekop, priepustov, údržby bezpečnostných zariadení.

„S najväčšou pravdepodobnosťou požiadame o financie aj zriaďovateľa – Prešovský samosprávny kraj,“ avizuje Kozák.

Cestárov čaká oprava výtlkov

Po zime budú musieť cestári riešiť ďalší obrovský problém – vysprávku výtlkov. V tomto roku evidujú väčší rozsah výtlkov na regionálnych komunikáciách.

Podľa riaditeľa prešovských cestárov to spôsobil „charakter zimy s kolísaním teplôt počas dňa, kedy dochádza k zamŕzaniu a odmrazovaniu vozoviek, čo v konečnom dôsledku vedie k zvýšenej tvorbe výtlkov.“

Na ich opravu si však budeme musieť všetci počkať – kým nastanú stabilné teplotné podmienky, vhodné na opravu. Zatiaľ je možné použiť len technológiu „canader mix“, ktorá je však cenovo veľmi náročná, asi trojnásobne drahšia ako bežná oprava výtlkov po zimnom období.

Preto ju cestári používajú len v nevyhnutných prípadoch. Na cestách II. a III. triedy v tomto roku minuli 245 ton na vysprávky najkritickejších mi­est.

Škody vyčíslia až v marci

Kvalifikovanejší rozsah škôd na cestách bude možné stanoviť až po vizuálnych obhliadkach poškodených úsekov v marci. Na základe komplexných prehliadok určia cestári priority, ktoré úseky treba vyspraviť.

Situácia na cestách sa päť týždňov môže výrazne zmeniť, preto je teraz predčasné hovoriť, o ktoré havarijné úseky pôjde. Zatiaľ nie je určený ani objem finančných prostriedkov na tieto opravy.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM