Ako jeden e-mail zmenil život: Strach zo zubára dostal na frak
"Kde máš zuby, to teda vyzeráš, radšej sa nesmej!" To sú len tie menej príjemné poznámky na adresu "úsmevu" ženy v najlepších rokoch, ktorá brala život tak ako ide, nič od neho neočakávala - len aby bolo doma a v robote všetko v poriadku.

Že sa na ňu jedného dňa usmeje aj šťastie, a to doslova, v to nikdy nedúfala…
Vrátili sme sa o pár rokov späť, kedy mladá pani vyhrala v televíznej relácii nový úsmev. Na začiatku bolo obrovské odhodlanie a rovnako veľký strach zo zubárskeho kresla.
„Na pani Dášku nemožno zabudnúť. Prišla k nám ustráchaná žena, ktorá sa neusmiala niekoľko rokov. Odišla sebavedomá dáma nielen s krásnym – a hlavne zdravým úsmevom, ale s takou energiou, ktorú možno iba závidieť,“ spomína si MUDr. Alexander Schill, primár Schill Dental Clinic, ktorú nájdete v košickom Auparku.
Obyčajný príbeh
Dáška rada rozprávala a rozdávala dobrú náladu. „S úsmevom ide všetko lepšie. O to viac, ak je pekný. A to mi chýba. Ani nepamätám, kedy som sa z chuti a na plné ústa zasmiala.“ Pozerala seriály, všelijaké televízne premeny a tak skúsila šťastie v súťaži. Napísala to svoje trápenie jednoducho a úprimne. Bolestivá skúsenosť so zápalom okostice spred pár rokov, zhoršenie stavu chrupu po pôrode, hanba zo seba samej, ostýchavosť, pocit menejcennosti, správanie sa okolia. Človek so škaredými zubami bol ako keby neviditeľný. Práca špičkových odborníkov z nej urobila hviezdu.
„S týmto úsmevom začínam iný život, skúsim prestať fajčiť a …“
Nepotrebovali sme vedieť viac, stačilo vidieť, že je šťastná. Cez je krásny nový úsmev.

Všetko začína slovami
Príbeh Dášky môže byť príbehom mnohých z nás. Problémy so zubami nastávajú vtedy, keď ich zanedbávame alebo ich riešenie odkladáme. Mladá žena nabrala odvahu a vyrozprávala sa e-mailom. „Počas dňa s dievčatami na recepcii vyhodnocujeme telefonáty a e-maily ľudí, aby sme vedeli, na čo sa informujú, čo potrebujú, čo i ch trápi, na aké otázky je potrebné reagovať okamžite a podobne,“ vysvetľuje MDDr. Vladimír Strečko. „Všetky otázky majú jedno spoločné. Väčšiu alebo menšiu obavu z toho, čo ich v zubárskom kresle čaká a ako bude ošetrenie prebiehať. Nie je nič jednoduchšie, ako sa dohodnúť na konzultácii a všetko si porozprávať, vysvetliť, ukázať,“ dodáva špecialista.
Pripravení už po prvej návšteve
Dáma, ktorej jeden e-mail zmenil život, môže byť ukážkovým
príkladom, ako strach dostal na frak. Pozrime sa na scenár jej príbehu:
• Sedíme na recepcii a pijeme kávu, ktorú nám príjemná slečna
ponúkla. Vypisujeme informačný dotazník a popri tom sa rozprávame
o všetkom možnom. Obrovský strach pomaly ustupuje, ruší ho príjemné
prostredie, ľudia a rozhovor.
• Ideme na RTG vyšetrenie, ktoré je súčasťou prvej návštevy v Schill
Dental Clinic. Snímky ukážu reálny stav chrupu, ktorý lekár potrebuje
vidieť. Obavy z neznámeho strieda zvedavosť z nového. RTG naozaj nebolí,
nemá prečo.
• V ambulancii si sadáme do parádneho pohodlného kresla. Strach s nami.
Už menší, ale predsa. Na frak dostáva v sekunde, kedy sa nad hlavou
zasvieti obrazovka, pozeráme sa na snímku našich zubov, ktorá je
šlabikárom – doktor Strečko vysvetľuje v „ľudskej reči“ to, čo
vidí ako odborník. Stále sedíme a rozprávame sa. Nikto nás nesúdi za to,
ako naše zuby vyzerajú. Hovoríme o tom, čo je potrebné urobiť, aby boli
zuby najskôr zdravé a potom pekné. Popri tom sa smejeme. Pretože náš
lekár okrem toho, že sa vyzná vo svojom remesle, je veselá kopa. A to je
benefit, ktorý vo firemných šablónach nenájdete.
• Vieme na čom sme. Vieme, ako je možné problém vyriešiť. Namiesto
strachu nastupuje odhodlanie problém riešiť. Pretože je jasné, aké
ošetrenie nás čaká, v akom čase a s akým výsledkom.
• Stále sme u zubára. V príjemnom prostredí a bez strachu. Je na nás,
či sa do ošetrenia pustíme, alebo nie. Máme v rukách nielen plán
ošetrenia a financií ale hlavne – naše zdravie.
• Prvá návšteva v ambulancii môže pokračovať, po našom súhlase, už
dentálnou hygienou, ktorá predchádza akémukoľvek zákroku.
„Konzultácie pred samotným ošetrením sú alfou a omegou, základom vzájomného vzťahu, dôvery. Pacient chce a potrebuje vedieť, čo ho čaká, aký je proces ošetrenia, koľko trvá. Ja ako lekár potrebujem vedieť, že je s návrhom môjho riešenia stotožnený, že mu rozumie, verím mi a bude k nemu pristupovať zodpovedne,“ hovorí MDDr. Vladimír Strečko.
Záručný list na zuby nie je žart
Postaviť sa za svoju prácu a dať na ňu 5-ročnú záruku nie je samozrejmosť v žiadnom odbore, nie to v stomatológii. Zubár ručí za to, ako ošetrenie urobil a za kvalitu materiálov, ktoré pri ňom použil. U Schilla hovoríme o 5-tich rokoch záruky. Prečo tento „záručný list“? Keď sa nám pokazí rádio nerozprávame o tom susede, ale zoberieme lístok z nákupu a ideme ho reklamovať. Ak sme dodržiavali pravidlá, usmernenia v „návode na použitie“, nemal by byť s reklamáciou problém. Chybička sa môže stať. Ak sme však rádio zabudli na terase a grilovačku nám zmaril dážď …Podobne to funguje aj so zárukou na zuby. Aby sme si ju mohli uplatniť, stačí naozaj málo. Dvakrát za rok sa prísť do ambulancie ukázať na prehliadku a na dentálnu hygienu. Chce to od nás iba zodpovedný prístup k sebe. Nič viac. Len sa vzájomne informovať, rozprávať sa.
(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto správy