Erasmus+ prináša inšpirácie pre pedagógov Spojenej školy, Dominika Tatarku v Poprade
V tomto školskom roku sa Spojená škola, Dominika Tatarku v Poprade aktívne zapojila do viacerých aktivít v rámci programu Erasmus+, ktoré sú financované z prostriedkov Európskej únie.

Okrem individuálnych a skupinových mobilít žiakov, vzdelávacích kurzov pre učiteľov a návštevy prizvaného experta, patrí medzi zaujímavé formy profesijného rozvoja aj tzv. job shadowing – možnosť sledovať prácu kolegov v zahraničí priamo v praxi.
Dvaja pedagógovia z organizačnej zložky gymnázia sa vo februári a marci tohto roka zúčastnili job shadowingu na renomovaných stredných školách v Španielsku a Českej republike. Svoje skúsenosti, postrehy a inšpirácie teraz prinášajú aj do slovenského školského prostredia.
Skúsenosti z Malagy
Mgr. Katarína Kučerová strávila jeden februárový týždeň v španielskej Malage na strednej škole IES Nuestra Señora de la Victoria. Táto škola, známa aj ako IES Martiricos, je najstaršou strednou školou v provincii Malaga, založenou v roku 1846. Jedným zo slávnych absolventov tejto školy je Pablo Picasso.

Ako sa líši španielsky školský systém od slovenského?
Španielsky školský systém sa od nášho líši vo viacerých aspektoch. Napríklad žiaci absolvujú stredoškolské vzdelávanie od 12 do 16 rokov a potom majú možnosť pokračovať v štúdiu na škole ďalšie dva roky. Majú šesť vyučovacích hodín denne, pričom jedna hodina trvá 60 minút a počas vyučovacieho dňa majú len jednu prestávku, ktorá trvá 30 minút. Sú teda v škole od 8.00 do 14.30 a obedujú doma.
Aké metódy a techniky vás zaujali na hodinách?
Veľmi ma zaujala metóda, ktorú vyučujúca použila počas hodiny španielskeho jazyka na tréning kritického myslenia pri čítaní novinových článkov. Učiteľka kládla dôraz na odlíšenie faktov od názorov. Pracovala s reálnymi článkami a využívala aj kvalitnú učebnicu španielskeho jazyka, ktorá sa daným problémom venuje didakticky primeranými spôsobmi. Určite to využijem aj na svojich hodinách.
Ako ste vnímali atmosféru v škole?
V škole vládne uvoľnená a príjemná atmosféra, žiaci kladú otázky a učitelia im s veľkou trpezlivosťou odpovedajú. Veľmi sa mi páčil osobný a priateľský prístup učiteľov k žiakom, špeciálne k žiakom zo sociálne slabšieho prostredia. V škole je citeľná atmosféra tolerancie a prijatia.

Skúsenosti z Prahy
Mgr. Peter Kučera, učiteľ informatiky, navštívil Gymnázium Jana Keplera v Prahe v dňoch 17. – 21. marca. Gymnázium Jana Keplera, založené v roku 1932, patrí medzi najprestížnejšie školy v Českej republike. Ponúka osemročné a štvorročné programy so zameraním na prírodné vedy, humanitné vedy a cudzie jazyky.

Čo vás najviac zaujalo na škole?
Páčila sa mi atmosféra v škole. Žiaci mali záujem o vzdelávanie, vnímal som, že je pre nich významnou hodnotou, do ktorej sa oplatí investovať. Už v nižších ročníkoch 8-ročného gymnázia mali veľmi dobrý prejav, vedeli sa odborne vyjadrovať, navzájom sa akceptovali, dobre spolupracovali a zaujímali sa o široké súvislosti.
Ako prebieha vyučovanie informatiky na tejto škole?
Na hodinách informatiky v príme integrujú obsah s vlastivedou. V každom ročníku od 1. ročníka osemročného gymnázia až po 2. ročník štvorročného gymnázia majú dve hodiny informatiky týždenne. Vyučovanie prebieha paralelne v dvoch skupinách, čo umožňuje lepšie sledovať vzdelávacie ciele a flexibilne reagovať na potreby žiakov. Príjemným zistením bolo, že žiaci sa učia programovať v jazyku Python z mojich učebníc. Teší ma, keď vidím, že moja práca má zmysel.

Aké ďalšie aktivity ste absolvovali počas job shadowingu?
Okrem samotného vyučovania som sa v popoludňajších hodinách zúčastnil aj vzdelávania o umelej inteligencii, ktoré pre učiteľov školy viedla iniciatíva AI Dětem. Tu som okrem rozšírenia poznatkov mohol aj vnímať stav implementácie AI v škole a problémy, s ktorými sa učitelia stretávajú. Keďže výrazne participujem na tvorbe IT Fitness testu, stretol som sa aj so zástupcom Asociace pro aplikovaný výzkum v IT, ktorá test lokalizuje do ČR. Diskutovali sme o testovaní aj o stave informatiky v školách.
Aké sú závery pozorovania pri práci?
Obaja učitelia sa zhodujú, že absolvovanie job shadowingu je prospešné pre každého učiteľa. Pomáha rozšíriť obzory, získať nové inšpirácie a podnety na zlepšenie vzdelávania. Osobná skúsenosť je jedna z najcennejších a umožňuje prinášať inovácie do školského systému.
Autor článku: Mgr. Katarína Kučerová

(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto správy