Peter Handzuš Rôzne

Niektoré turistické chodníky potrebujú opravu. Chýbajú však peniaze

O viac ako tri týždne sa vo Vysokých Tatrách skončí uzávera turistických chodníkov a lesníci už teraz hľadajú časti, ktoré bude treba opraviť.

Ilustračný obrázok k článku Niektoré turistické chodníky potrebujú opravu. Chýbajú však peniaze
Foto: Peter Handzuš / Zdroj: Dnes24.sk

Vedúci Strediska terénnych služieb Štátnych lesov Tatranského národného parku Dominik Michalík informoval, že azda najhoršie je na tom zatiaľ turistický chodník vedúci na Rysy, ktorý je dosť frekventovaný.

„Všetky rozpracované trasy, ktoré sme sa snažili v sutiach zabezpečovať drevenými klietkami by sme chceli dokončiť, avšak chýbajú nám peniaze. Vzhľadom na to, že STS na tieto činnosti nedostalo dostatočné množstvo peňazí, budeme to robiť len v rámci našich kapacít a ostatné veci si zabezpečia jednotlivé ochranné obvody, prácu sa budeme snažiť skonsolidovať medzi sebou,“ vysvetlil Michalík.

Na neštátnych územiach sú podľa neho najproblémovejšími úsekmi trasy v Západných Tatrách, napríklad v Žiarskej doline chodník vedúci od Žiarskej chaty do Smutného aj Žiarskeho sedla. Sú tam pomerne veľké strže, problémy sú aj na trase zo Žiarskej chaty cez Jalovecké sedlo na Baníkov, kde sú vymyté úseky. „Tieto záležitosti si budú však musieť riešiť vlastníci alebo správcovia týchto území s našou pomocou, ktorú im budeme vedieť poskytnúť,“ doplnil Michalík.

Chýbajú prístupové cesty k plánovanej ferrate

Na štátnych územiach sú problémovými úsekmi chodníky na Rysy, na Vyšné Kôprovské sedlo, Prielom, Sedielko, Poľský hrebeň, z Veľkej Studenej doliny do Prielomu, ale aj na Priečne sedlo či už z Veľkej Studenej alebo Malej Studenej doliny.

„Bude treba dorobiť aj samotné prístupy k tomu, čo sa plánuje v niekoho predstavách sprístupniť, a to je prepojenie Priečneho sedla so Sedielkom cez Širokú vežu. Je paradox, že na toto sa peniaze hľadajú a na prístupové cesty k obom sedlám sa akosi pozabudlo,“ konštatoval Michalík.

Problémom sú nedisciplinovaní turisti

Práce na opravách chodníkov pozostávajú predovšetkým z kopania v hlinitých častiach, tam, kde sú skaly a veľké kamene, sa snažia lesníci chodníky dláždiť. Podľa Michalíka treba vždy vykopať nejaké lôžko a uložiť do neho kameň, ktorý má dostatočnú hmotnosť. Dláždenie jedného metra chodníka, čo je 1,3 metra krát jeden meter, stojí 20 až 25 eur.

Problémy podľa lesníkov nastávajú vtedy, keď si turisti vytvárajú skratky a dochádza k erózii, ktorej sa snažia úpravou chodníkov zabrániť.

„Tieto opravy sa väčšinou realizujú v letných mesiacoch, keďže teraz, na jar, sú ešte miesta vo vysokých polohách, kde je ešte dosť veľa snehu. To, čo je pod snehom, ešte zmapované nemáme. Škody, ktoré sa nám podarilo zistiť, sú skôr v nižších polohách,“ objasnil Michalík.

Lesníci zatiaľ niektoré chodníky len prerezávali od popadaných konárov a stromov, čaká ich aj rekonštrukcia odpočívadiel od Jaloveckej doliny počnúc, ktoré sú zhnité. Okrem toho bude podľa Michalíka treba opraviť most cez Bystrú, ktorý je po zime dosť rozlámaný.

V správe ŠL TANAP je momentálne cca 750 kilometrov turistických chodníkov Západných, Vysokých a Belianskych Tatrách, vrátane Spišskej Magury.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM