Ocenená Silvia Bartošová: Pedagóg má byť pevný vo svojich rozhodnutiach, nezištný, morálny a slobodný

Učiteľ. Človek, s ktorým prichádza do kontaktu azda každý človek. Najskôr ako žiak, neskôr ako rodič. Učiteľ. Človek, ktorý môže výrazne ovplyvniť dieťa či študenta. Učiteľ. Človek, ktorý „ti môže otvoriť dvere, ale vstúpiť do nich musíš ty sám.“

Ilustračný obrázok k článku Ocenená Silvia Bartošová: Pedagóg má byť pevný vo svojich rozhodnutiach, nezištný, morálny a slobodný
Foto: SŠDT Poprad

Deň učiteľov, ktorý si pripomíname 28. marca, je príležitosťou oceniť tých najlepších. Zaslúžilých, tvorivých, inšpirujúcich… Medzi pedagógmi ocenenými mestom Poprad je aj Silvia Bartošová z bilingválnej sekcie Gymnázia na Ulici Dominika Tatarku v Poprade.

Ocenenie v kategórii učiteľ s mimoriadnymi výsledkami získala za vedenie Olivera Pitoňáka – viacnásobného víťaza celoslovenského kola biologickej olympiády, ktorý trikrát úspešne reprezentoval Slovensko aj na medzinárodných súťažiach. Ako objavila tohto talentovaného študenta?

  • Prišiel za mnou ako prvák. Aj napriek tomu, že ešte nemal biológiu, chcel sa jej venovať. Preberali sme biologické poznatky, skúšali rôzne pokusy. Neraz to bolo náročné, pretože súťaže idú často vysoko nad požiadavky gymnázií a určité laboratórne cvičenia aj nad bežné vybavenie vysokých škôl. Keďže mojou alma mater bola Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave, kde som nejaký čas pracovala, s mnohými otázkami som sa obracala aj na svojich priateľov pôsobiacimi na rôznych biologických pracoviskách.

Ste skúsená učiteľka, v školstve pôsobíte viac ako tri desaťročia. Čo vnímate na práci učiteľa ako najdôležitejšie?

  • Pôsobila som na všetkých typoch škôl, okrem prvého stupňa základnej školy. Vždy bola a stále je pre mňa dôležitá atmosféra v práci, či v rámci kolegiálnych vzťahov alebo pracovnej atmosféry na hodinách. Počas svojej praxe som si uvedomila, aké je dôležité, aby bol učiteľ odborne vzdelaný a vzdelávateľný, pevný vo svojich rozhodnutiach, prístupný novým veciam, otvorenej mysle, vnútorne slobodný, morálny a nezištný. A hlavne na začiatku praxe, ale to platí asi vo všetkých povolniach, aby ho skúsenejší kolegovia a vedenie školy podporili a nechali ho voľne dýchať. Pretože vnútorná sloboda a podpora formuje vzťah každého z nás k poctivosti v práci a v spoločnosti.

Jednou z tohtoročných tém písomných maturitných skúšok zo slovenského jazyka bol citát: „Učiteľ ti môže otvoriť dvere, ale vstúpiť do nich musíš ty sám." Stotožňujete sa s ním?

  • Pamätám si niektorých svojich učiteľov, ktorí ma v mnohom ovplyvnili, určite o tom ani nevedeli. Akosi som sa k tomuto povolaniu dostala aj ja. Páči sa mi na ňom vzájomné spolupôsobenie a odhaľovanie rôznych zákutí duše študenta a učiteľa. Žiaci ma stále prekvapujú – a netýka sa to len biológie. Prekvapia ma tým, nad čím rozmýšľajú, ako riešia rôzne situácie, aké majú názory, akí sú šikovní a schopní. Páči sa mi, že sa neboja prezentovať, mať vlastný názor. Iný, možno jediný v triede, ale ich. Dúfam, že si tie pomyselné dvere si otvárame navzájom.

Čo súčasnosť a budúcnosť učiteľa? Nahradia ho stroje, počítače či iné médiá?

  • Netuším… Všetky používané technické prostriedky by mali byť v škole nápomocné, nie dominantné. Osobný kontakt je podľa mňa stále nevyhnutný. Trochu sa mi nepáči, že v súčasnosti sú najdôležitejšie rôzne tabuľky, štatistiky a to ostatné ide do úzadia. Veľa vecí okrem samotného vyučovania nám odoberá energiu. Najdôležitejšia je však práca so žiakmi.

Vaše želanie ku Dňu učiteľom kolegom i sebe?

  • Pokoj v duši a zdravý rozum☺ Želám všetkým zdravie a spokojnosť v rodine a práci.
Zdroj: Dnes24.sk