Škola z Popradu zvíťazila so žiabronôžkou severskou
Víťazom celoslovenského kola súťaže Biodiverzita okolo nás sa stali deti z 5.K zo ZŠ s MŠ Letná v Poprade.
Dalkia už tradične pripravila pre žiakov základných škôl súťaž, ktorá je úzko spojená s ochranou životného prostredia. Cieľom podujatia Biodiverzita okolo nás, s podtitulom Keď vďaka biodiverzite moje mesto ožije, bolo vytvárať a prehlbovať vzťah detí k prostrediu, v ktorom žijú. „Sme veľmi radi, že sa nám pomocou týchto podujatí darí vzdelávať tých najmenších. Ochrana životného prostredia a vytváranie vzťahu detí k prírode je dôležitá pre nás všetkých,“ povedal Vincent Barbier, generálny riaditeľ, Dalkia a.s.
V rámci všetkých slovenských miest a obcí, v ktorých Dalkia pôsobí, sa do projektu zapojilo 46 základných škôl, čo predstavuje 2114 žiakov zo 108 tried.
V celoslovenskom kole mala porota v zložení veľvyslanec Francúzska na Slovensku Jean-Marie Bruno, primátorka mesta Lučenec Alexandra Pivková, generálny riaditeľ Dalkie na Slovensku Vincent Barbier, prírodovedec a spisovateľ Miroslav Saniga a výtvarník Ján Adamove neľahkú úlohu, musela vybrať víťaza z 24 prác. Porotu najviac zaujala práca 5.K triedy zo ZŠ s MŠ Letná v Poprade, s projektom o žiabronôžke severskej.
Pre víťaznú triedu je pripravený dvojdňový výlet s bohatým programom v Bojniciach, ktorý sa uskutoční v júni tohto roku. Deti navštívia Bojnickú zoologickú záhradu, bude pre nich pripravená nočná prehliadka zámku aj so strašidielkami, stretnú sa sokoliarmi a možno aj nejaké prekvapenie.
Alena Skokanová, pani učiteľka víťaznej triedy: //„Projekt Biodiverzita okolo nás žiakov oslovil nielen preto, že v ňom mohli prejaviť svoj pozitívny vzťah k ochrane životného prostredia, ale aj k nášmu regiónu. Výber témy sprevádzalo dlhé rozhodovanie. Nájsť skutočne výnimočného živočícha alebo rastlinu nebolo vôbec ľahké. Spoločne sme premýšľali, čo by to mohlo byť. Všeobecne známe druhy v povedomí ľudí ustúpili návrhu menej známeho živočícha: žiabronôžky severskej pochádzajúcej z doby ľadovej, ktorej jedinečnosť zvýrazňuje fakt, že sa vyskytuje len v Štrbskom plese. Téma, ktorú sme sa rozhodli spracovať, pre nás bola výzvou, pretože informácie o tomto jedinečnom druhu neboli rozsiahle. Na výslednom diele sa podieľal každý jeden z nás. Každá dvojica technikou koláže z kúskov odpadového papiera vytvorila jednu žiabronôžku. Diela dvojíc sme spoločne zlepili a vytvorili tak akési podvodné kráľovstvo žiabronôžky. Odpadový papier sme pri spracovaní použili preto, pretože sme chceli vyzdvihnúť dôležitú úlohu ochrany životného prostredia, ku ktorej môže prispieť každý z nás. Sme radi, že naša práca zaujala porotu natoľko, že sme sa stali víťazmi. Na výhru v podobe celodenného výletu do Bojníc sa už teraz všetci veľmi tešíme.“ //
Všetci porotcovia sa zhodli na vysokej úrovni súťažných prác a prínose súťaže: Jean-Marie Bruno: „Vidno, že deti veľmi dobre pochopili o čom sa hovorí, keď sa hovorí o biodiverzite. Tento projekt je veľmi pekným príkladom ako zaujať deti ochranou prírody.“
Alexandra Pivková: „Teším sa z toho, že sa deti spolu s dospelými hlbšie zamysleli nad ochranou životného prostredia a začali čistiť okolie, v ktorom žijú. To najdôležitejšie čo môžeme pre mladú generáciu urobiť je, venovať sa jej.“
Vincent Barbier: „Víťaz môže byť len jeden, ale všetci sa naučili niečo nové.“
Ján Adamove: „Všetky práce, ktoré postúpili do finále mali hlboké myšlienky a veľa z nich bolo na vysokej umeleckej úrovni.“
Miroslav Saniga: „Vidno, že deti vďaka tomuto projektu strávili veľa času v prírode a prácam venovali veľa úsilia. Víťazkou je vlastne pani príroda.“
O projekte Biodiverzita okolo nás 2010/2011
Súťaž bola určená žiakom vo veku 8 až 11 rokov. Úlohou žiakov bolo vybrať živočíšny alebo rastlinný druh, ktorý by chceli ochraňovať alebo navrátiť do ich lokality. Žiaci mali napísať text, v ktorom vysvetlili svoj výber a navrhli, ako je možné tento druh chrániť, či dokonca navrátiť ho do prírody, a objasnili, prečo je tento druh užitočný pre obyvateľov ich lokality. Na konci textu mali žiaci uviesť otázku pre vedca, ktorý sa špecializuje na otázky životného prostredia. Ich úlohou bolo daný druh nakresliť alebo odfotografovať alebo vyrobiť v trojrozmernej podobe, o forme mohli rozhodnúť sami. Žiakov i učiteľov sprevádzali pri práci pedagogické materiály, ktoré boli vypracované špeciálne pre tento projekt. Prostredníctvom materiálov získali žiaci viac informácií o biodiverzite, teda rozmanitosti živočíšnych a rastlinných druhov.
Zdroj: Gabriela Verešová, Dalkia