Ilustračný obrázok k článku Tri unikátne kúsky na zraze veteránov v Tatrách: Na čo sú najviac pyšní miestni zberatelia?
Foto: Pavol Hrabovský

Tri unikátne kúsky na zraze veteránov v Tatrách: Na čo sú najviac pyšní miestni zberatelia?

Víkend v Tatrách patril veteránom. Motoristi z okolia Popradu nám porozprávali o svojich tátošoch.

Pavol Hrabovský Kultúra
Pavol Hrabovský Kultúra

Tri unikátne kúsky na zraze veteránov v Tatrách: Na čo sú najviac pyšní miestni zberatelia?

Víkend v Tatrách patril veteránom. Motoristi z okolia Popradu nám porozprávali o svojich tátošoch.

Ilustračný obrázok k článku Tri unikátne kúsky na zraze veteránov v Tatrách: Na čo sú najviac pyšní miestni zberatelia?
Foto: Pavol Hrabovský

Na zraze veteránov sme mohli vidieť unikátne kúsky automobilovej histórie, ktoré zaplnili Tatry. Účastníci sem prišli z viacerých kútov Slovenska a Česka, no nechýbali ani miestni.

Historický prototyp

Medzi miestnych rodákov patrí aj pán Marián, ktorý prišiel na jednej z najväčších rarít, a to priamo od Hotela Lomnica: „Škoda 639 je jedným z 3 vyrobených prototypov. Potom už bola Škoda 640,“ informuje Marián. Išlo o prvého predka jedného z najobľúbenejších Slovenských áut, ktoré dobre poznáme.

Model Škoda 640 bol v minulosti označovaný ako Superb.

Motoristi tento model dôverne poznajú, predovšetkým vďaka jeho vysokému postaveniu vo svojej triede. Škoda 639, ktorú vlastní pán Marián, tak bola prvou myšlienkou o limuzíne, ktorú mali využívať štátnici, či vysoko postavení úradníci. Prototyp s označením 639, by však mohol výkon modernému „Superbu“ len potichu závidieť: „Je to radový šesťvalec s výkonom 39 kilowattov a 45 koní,“ hovorí Marián. Na svete však nájdeme len dva ďalšie modely, čo robí z tohto auta unikát.

Vitálny Francúz

Jedným z najstarších áut na zraze bol Citroën AC4, ktorý patrí pánovi Štefanovi zo Svitu: „Vyrobené bolo v oku 1930, čiže má už 91 rokov.“ Model AC4 patril k vysoko obľúbeným modelom, ktorý disponoval silnou karosériou, výkonným motorom a dobrou cenou. Značí to predovšetkým vyše 121 000 predaných kusov v rozmedzí troch rokov. „Zrenovované bolo pred pätnástimi rokmi. Prešlo STK a má biele značky,“ informuje Štefan. Ako sám o sebe tvrdí, patrí k veľkým nadšencom veteránov:

„V mojom prípade je to už choroba, nie záľuba,“ konštatuje so smiechom.

Dôkazom jeho vášne je aj jeho vozový park: „Toto je síce Citroën, no som na škodovky," priznáva sa Štefan a dodáva: "Mám doma škodovku Tudor, Octavia a Spartak.“

Neuveriteľná spoľahlivosť

Zraz prilákal mnohých nadšencov z celého Slovenska. Medzi nimi aj pána Imricha s manželkou, ktorí pochádzajú z Námestova. Ako sám tvrdí, Tatranský Oldtimer je jeho srdcovkou: "Každý rok chodíme na tento zraz. Na poslednom zraze sme síce neboli, lebo sa nám narodila vnučka. Jeden rok nám vypadol, inak sme tu boli päťkrát.“ Tento rok ho na tatranský zraz doviezol malý kabriolet, československého pôvodu.

„Vozidlo je z továrne Aero Praha – Vodochody, čo bola továreň na výrobu lietadiel. Typ je Aero 662, ročník 1931. Bolo zrenovované pred 20 rokmi.“ Značka Aero sa pýšila svojou spoľahlivosťou, čo potvrdil aj sám majiteľ: „Zatiaľ je spoľahlivé a jazdí.“ Následne sa však na jeden nedostatok predsa len posťažoval: „Len nedávno sa vyskytol jeden problém.“

Ložisko, ktoré je na kardane, odišlo po osemdesiatich šiestich rokoch, takže mi ho treba vymeniť,“ konštatuje so smiechom Imrich.

Ako to vyzerajú tieto unikátne tátoše? To môžete vidieť v priloženej galérií.

Nenechajte si ujsť dianie z celého Slovenska na portáli Dnes24.sk

Majitelia o unikátnych veteránoch!
5
Galéria
Foto: Pavol Hrabovský

Témy, ktoré hýbu Slovenskom

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín