MEGA investícia v Tatranskej Lomnici? Čučoriedky a Jamy sa môžu takto zmeniť
Prevádzkovateľ lyžiarskych stredísk Tatry mountain resorts (TMR,) a.s., predstavil na tlačovej konferencii dva projekty, ktorými chce rozšíriť kapacitu strediska v Tatranskej Lomnici.
Jedným je výmena technického zariadenia v lokalite Čučoriedky a zároveň znovuoživenie strediska Jamy. Vedúci strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský uviedol, že prvý z menovaných projektov je menej komplikovaný a vyžiada si prípravu zhruba tri roky a investíciu vo výške cca sedem miliónov eur.
Ide o dva rozdielne projekty
Jamy sú o čosi komplikovanejšie a spoločnosť predpokladá, že samotný prípravný proces, v prípade kladných stanovísk aj výstavba, potrvá šesť až sedem rokov a vyžiada si ďalších 15 až 16 miliónov eur.
Podľa predsedu predstavenstva TMR Bohuša Hlavatého súvisia tieto zámery s rastúcim záujmom o Tatranskú Lomnicu.
Tržby rastú
„Zaznamenali sme nárast tržieb ubytovateľov o takmer 17 %, v regióne bola najlepšia sezóna za desať rokov a medziročný nárast domácich turistov je na úrovni 16 %, čo je v praxi o 600.000 návštevníkov viac. Slováci uprednostňujú lyžovačku na Slovensku pred zahraničím, 18 % slovenskej populácie lyžuje alebo snouborduje a je predpoklad, že tento trend bude ešte rásť,“ skonštatoval Hlavatý a zároveň upozornil, že poslednú výstavbu realizovali v stredisku pred siedmimi rokmi, keď vybudovali kabínkovú lanovku na Skalnaté pleso.
Spoločnosť si vypracovala aj prieskum medzi svojimi zákazníkmi, z ktorého vyplýva, že až 61 percent z viac ako 2500 oslovených respondentov súhlasí s rozšírením kapacity strediska.
„V Tatranskej Lomnici sme zaznamenali stúpajúci záujem zo strany začiatočníkov, ročne u nás kurzy absolvuje 12.000 žiakov. Stúpajúca návštevnosť spôsobuje dopravné kolapsy, hnev domácich i hostí, je tiež nerovnomerné rozloženie lyžiarov v stredisku, najviac kolízií je práve medzi stanicou Štart a Tatranskou Lomnicou a stále bojujeme aj s nedostatkom parkovacích miest,“ upozornil Slavkovský.
6-sedadčková lanovka v Čučoriedkach?
V lokalite Čučoriedky je v súčasnosti fixná lanová dráha a táto časť strediska nie je lyžiarmi až tak využívaná. Zmeniť to má vybudovanie novej 6-sedačkovej lanovky, ktorej prepravná rýchlosť by sa pri zachovaní súčasnej kapacity zdvojnásobila.
V prípade obnovenia lyžiarskych kapacít Jamy ráta investor s vybudovaním dvoch 6-sedačkových lanoviek, parkovacej plochy medzi Tatranskou elektrickou železnicou (TEŽ) a Cestou Slobody s viac ako 600 parkovacími miestami, lávkou pre peších ponad cestu a novou multifunkčnou budovou s pokladnicami a WC.
„Ide o riešenie, ktoré by pomohlo zlepšiť dopravnú situáciu odklonením dopravy, ráta sa s novým nástupným miestom priamo z TEŽ, prepojením tratí s existujúcimi zjazdovkami, a tiež by sme eliminovali tzv. výlukové dni, keďže na Jamách sú svahy odolnejšie voči vetru,“ objasnil Slavkovský. V tejto časti strediska, ktoré bolo zatvorené v roku 1986, resp. v roku 2010, by pribudlo viac ako 3,8 kilometra zjazdoviek.
Ešte nič nie je isté
„V súvislosti s rozširovaním kapacít časti Jamy koná Okresný úrad (OÚ) Poprad, kde pokračuje proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. OÚ určil v júni minulého roku rozsah hodnotenia, na jeho základe musí teraz navrhovateľ vypracovať a predložiť takzvanú správu o hodnotení. Má na to tri roky,“ doplnil hovorca.
Táto správa bude predmetom posúdenia, pripomienkovaná dotknutou verejnosťou, obcami a ďalšími orgánmi. Celé toto konanie bude ukončené vydaním záverečného stanoviska, ktoré však v tejto chvíli nie je možné podľa rezortu prejudikovať. „Pre nás je rozhodujúce, aby boli zámery dôsledne posúdené v zmysle platnej envirolegislatívy s dôrazom na ochranu životného prostredia,“ upozornil Ferenčák.
Podľa mestského poslanca Tomáša Tišťana je stredisko Jamy legendárne a veľa miestnych ľudí nerozumelo tomu, prečo sa pred rokmi zatvorilo. „Jeho samotnú obnovu tak možno len uvítať. Čo sa však týka parkoviska pri TEŽ, tam bude záležať na presnom projekte a detailoch, ako ho chce TMR postaviť a ako zasiahne do lesa. Rovnako to platí aj pre spôsob prepojenia časti Jamy so zvyšnou časťou strediska. Tieto detaily treba do hĺbky zanalyzovať,“ myslí si Tišťan.