Výnimočný študent z bilingválok: Erik Kovalík chce robiť svet lepším
K najúspešnejším tohtoročným abiturientom „biliniek“ patrí Erik Kovalík, ktorý počas celého štúdia dosahoval priemer 1,00 – teda päť rokov mal na vysvedčení len jednotky! Chcete sa o tomto výnimočnom študentovi dozvedieť viac? Čítajte ďalej!
Kým väčšina žiakov a študentov sa ešte len teší na záver aktuálneho školského roka, pre maturantov je už realitou. Po skúškach za zeleným stolom odišli zo svojej alma mater a mieria na vysoké školy doma i v zahraničí, či získavať prvé pracovné skúsenosti. Výnimkou nie sú ani bilingvalisti z Gymnázia na Ulici Dominika Tatarku v Poprade.
Ako ste sa dozvedeli o „bilinkách“? Prečo ste sa rozhodli
študovať na tejto škole?
- Dozvedel som sa o nej celkom náhodne, od mojej učiteľky nemčiny na
„základke“ pár dní pred termínom na odovzdanie prihlášky. A že na
prijímačky pôjdem, to som sa rozhodol až deň pred nimi – a chvalabohu za
toto rozhodnutie. Bilingválne štúdium v Poprade ma oslovilo hlavne tým, že
je to niečo iné ako „bežné" gymnázium, že ponúka osvojenie si nemčiny
na vysokej úrovni, nemeckú maturitu a tým otvára dvere do nemecky
hovoriacich krajín – či už za brigádou, štúdiom alebo za prácou.
Skúsenosti a jazykové schopnosti získané počas štúdia na tejto škole
však určite pomáhajú aj na Slovensku. Nemčinu som mal rád od malička,
Poprad bol blízko (býval som v Levoči), štúdium vyzeralo byť dostatočnou
výzvou, tak prečo to nevyskúšať? Za veľkú výhodu som považoval aj
prítomnosť nemeckých vyučujúcich, možnosť rôznych výmenných pobytov,
čo nie je praxou na všetkých bilingválnych gymnáziách pôsobiacich na
Slovensku. Presvedčil som sa o tom na vlastnej koži. Na krátky čas som
totiž z rodinných dôvodov prestúpil na bilingválne gymnázium
v Bratislave, keďže rodičia sa presťahovali na západ Slovenska. Bol som
asi príliš náročný v nárokoch na školu, a tak som sa už po pár dňoch
vrátil naspäť do Popradu. Musel som však ísť bývať na internát, no
vôbec to neľutujem. Ísť bývať na „intrák“ bolo jedno z mojich
najšťastnejších rozhodnutí vôbec.
Čo vám „bilinky“ dali a čo vzali?
- Určite mi dali hlavne dosť zabrať☺ Ale vážne – v prvom rade mi dali
možnosť spoznať skvelých ľudí, ku ktorým ma viažu mnohé spomienky, od
ktorých som sa veľa naučil, na niektorých nezabudnem nikdy. Dali mi mnoho
príležitostí, napríklad hrať divadlo, moderovať po nemecky školské
podujatia a vystupovať na nich (na jednom z nich ma zástupca nemeckého
veľvyslanca pozval hrať na veľvyslanecký večierok), obohacujúce bolo
určite aj moje praktikum vo Viedni. A, samozrejme, „bilinky“ ma rozvinuli
aj intelektuálne (teda dúfam). Páči sa mi vedenie žiakov k schopnosti
primerane argumentovať, vyjadriť svoj názor, vedieť rozmýšľať kriticky,
rozmýšľať viac do hĺbky. Rozvinuli aj moju schopnosť, resp. ochotu
prijímať kritiku, byť pripravený na neočakávané… Určite by sa našli
aj kritické body. Napríklad zmeny nemeckých učiteľov otestovali, ale možno
aj zlepšili našu schopnosť prispôsobiť sa rôznym pomerom. A myslím si,
že tých päť rokov ma rozvinulo aj osobnostne. Neviem síce, či mal na tom
väčší podiel internátny život alebo filozofovanie o živote v rámci
literatúry…V každom prípade – zmenil som sa, vnímam svet ináč a nie
je to len dospievaním. (Niekedy som si myslel, že úspech možno merať
známkami, zárobkom…Hlúposť! Úspešný je podľa môjho dnešného názoru
ten, kto má svoje ciele, sny a je schopný za nimi ísť, kto dokáže byť so
svojím životom spokojný). Za to všetko som bilinkválkam vďačný.
A čo mi táto škola vzala? Čas? Hm…Naša škola ho možno berie viac ako iné, ale kto komu káže vždy všetko vedieť? Ak som nespokojný s využitím môjho času, musím to skôr vyčítať mne samému, menej škole. Priateľov? Skôr naopak. Užívanie si mladosti? Tiež závisí od osobnosti. Nervy? O.K. Čiastočne, nepopieram… Celkovo ale vyzerám byť v pluse. Asi preto mi to všetko chýba už teraz.
Na čo si spomínate najradšej a na čo najneradšej v súvislosti
s absolvovanou školou?
- Rád si spomínam na veľa vecí a ľudí. Na presmiate chvíle v škole, o
„intráku“ ani nehovoriac… Na Austausch – teda na výmenný pobyt
v Nemecku, na úžasnú možnosť zúčastniť sa na medzinárodnej olympiáde
z nemčiny, kde som postúpil po úspešnom celoslovenskom kole. A ani ten
pocit odľahčenia po poslednej maturitnej skúške nebol na zahodenie☺ Veľmi
rád si spomínam na moje prvé gitarové vystúpenie na oslavách
20. výročia založenia našej školy, keď som bol ešte len
prvák…V hlave mi ostane aj česko-nemecko-anglická „hatlanina“
nemeckých učiteľov. Je toho rozhodne veľa.
Najneradšej? Asi málokto si rád spomína na fázy stresujúceho učenia počas vypätých týždňov, ale to nepovažujem za hodné zmienky. Všetko, čo som tu za tých päť rokov zažil, ma nejakým spôsobom rozvinulo, aj zážitky viac či menej príjemné. A boli veru také i také. Ale aj na pády a chyby si spomínam s akousi katarziou… Ak ma niečo mrzí, tak možno pár vecí, ktorým som nevenoval dostatočnú pozornosť alebo na ktoré som sa neodhodlal. A máta ma aj myšlienka, že už nie som aktívnou súčasťou „biliniek“…
Čím bola táto škola špecifická? Všimli ste si rozdiel medzi
„bilinkármi“ a „bežnými" študentmi?
- Špecifická bola žiakmi a učiteľmi, ktorí sa tu mohli stretnúť,
dvojjazyčným, ale hlavne dvojkultúrnym spôsobom vyučovania – iným
prístupom a postupom slovenských a nemeckých vyučujúcich – z oboch
systémov sme si mohli vziať to najlepšie. Škola bola špecifická napríklad
aj 240 minútovými nemeckými klauzúrami (písomnými skúškami počas
štúdia). Alebo aj 18 hodinami nemčiny v „prváku“ a určite celkom
peknou ponukou výmenných či iných pobytov a dvoma maturitnými
vysvedčeniami. Či sme iní ako ostatní študenti? Je rozšíreným názorom,
že nároky sú u nás vyššie – tak dajme tomu. Podľa mňa ale záleží
na uhle pohľadu – učebné penzum podľa ma nie je neporovnateľné napr. s
„obyčajnými" gymnáziami, na „bilinkách“ je skôr viac žiadané
logické prepájanie a použitie vedomostí, dôkladné pochopenie materiálov
(historických textov, karikatúr, grafov, novinových článkov), metóda
analýzy a interpretácie, argumentácia, ako i schopnosť reagovať na rôzne
podnety v rámci každodenného vyučovania. Výhoda pre tých, ktorí s tým
problémy nemajú. Na mňa osobne zväčša bilingvalisti pôsobia možno
vyspelejšie, menej divo – ale nie menej crazy☺ – ako ich rovesníci,
možno sú aj trochu odolnejší, vytrvalejší… Ale vôbec by som
negeneralizoval. Na pohľad ich od ostatných (našťastie)
nerozoznať☺☺☺
Čo vaša mimoškolská aktivita?
- Čo sa týka mojich extra-curricular activities (lebo asi nie sú všetky
mimoškolské), vždy som ich vnímal ako veľmi vítané doplnenie ku
každodennému životu. Od základnej školy ma síce chuť vyhrávať
olympiády trochu prešla – na strednej som sa na nich zúčastňoval
v oveľa menšom rozsahu – no v konečnom dôsledku mi umožnili nazbierať
cenné skúsenosti, zažiť mnoho nezabudnuteľných týždňov v Bratislave,
Hamelne, Frankfurte…a opäť spoznať úžasných ľudí. Zaujímavým a moje
plány do budúcna potvrdzujúcim zážitkom bola aj prax v Slovenskom
inštitúte vo Viedni vo 4. ročníku, kde som mohol stretnúť diplomatickú
špičku, zúčastniť sa na stretnutiach vrcholových manažérov vedúcich
slovenských a rakúskych kooperujúcich firiem… Obohacujúce bolo vyskúšať
si aj pôsobenie v študentskej rade internátu – akým nedopatrením som sa
stal jej predsedom, už ani neviem☺. A radosť mi prinášalo aj
účinkovanie v divadelnom súbore DivBilinky – a aj keď moje výkony
neboli možno žiadna sláva, bavilo ma to a rád by som sa divadlu ako
koníčku venoval aj v budúcnosti. Podobne tak aj gitare, ktorá ma sprevádza
už dosť dlho a hádam ešte dlho bude. Hudba má na mňa veľmi upokojujúci,
ale aj energizujúci vplyv a baví ma koncertovať (keď si človek nájde dosť
času na cvičenie). Hriechom by bolo nespomenúť moju záľubu v behu.
A čo vaše plány do najbližšej i vzdialenejšej
budúcnosti?
- Hm…Angažovať sa v medzinárodných vzťahoch, v ochrane životného
prostredia, v ekonomike – trochu obmedziť to nezmyselné plytvanie,
koncertovať i byť divadelníkom… Nakoniec by som predsa len rád asi spojil
ekonomiku s politológiou (medzinárodnými vzťahmi) na univerzite
v Drážďanoch, dostať sa tam je však viac než náročné. Ak nie,
„istí“ to ekonómia v kombinácii s niečím (informatikou/právom?)
v Mannheime, možno vo Viedni.
Rád by som išiel za medzinárodnou kariérou v nejakej uznávanej medzinárodnej inštitúcii – či už viac s politickým alebo ekonomickým zameraním, možno by som si vyskúšal aj kariéru diplomata. Uvidíme, čo sa podarí. V každom prípade by som chcel byť šťastný, chcel by som iných ľudí robiť šťastnými. Chcel by som mať pestrý život a podľa možností po sebe zanechať nejakú tú stopu.
Chcem sa poďakovať všetkým slovenským i nemeckým učiteľom a ostatným pracovníkom bilingválok v Poprade za päť rokov, ktoré som s nimi prežil. Moja vďaka patrí aj rodičom rešpektujúcim moje rozhodnutie vrátiť sa na popradské „bilinky“ a v neposlednom rade babke, na ktorej víkendovú starostlivosť nikdy nezabudnem.
Predstavili sme vám skvelého absolventa bilingválnej sekcie GPUDT v Poprade Erika Kovalíka, ktorý na záver štúdia získal titul vzorný žiak so zápisom do pamätnej knihy. Ocenenia si prevzal nielen z rúk riaditeľa školy Dušana Nebusa, ale aj vedúceho bilingválnej sekcie Bernharda Sabola – Wimmera. Držme Erikovi palce, aby sa mu jeho plány vydarili! Pri štúdiu v Nemecku mu môže pomôcť aj tzv. DAAD štipendium (DAAD – Nemecká akademická výmenná služba), ktoré na Slovensku majú šancu získať študenti Nemeckej školy v Bratislave a popradských „bilingválok“. Erik má ako výnimočný študent predpoklady na to, aby štipendium získal.