Martin Sýkora Správy

Dôverčiví seniori obeťami podvodníkov: Zlodeji sú čoraz prefíkanejší

Podvodníci a zlodeji ani v tomto roku nezaháľajú a za svoje obete si vyberajú najmä dôverčivých seniorov. Oslovujú ich priamo doma, na ulici, alebo cez telefón.

Ilustračný obrázok k článku Dôverčiví seniori obeťami podvodníkov: Zlodeji sú čoraz prefíkanejší
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk

Rôznymi emotívnymi príbehmi sa snažia dôchodcov chytiť za srdce. Predstierajú nehodu a žiadajú požičanie peňazí na ošetrenie alebo operáciu. Inokedy sa do telefónu predstavia ako príbuzní a žiadajú pôžičku na kúpu auta ,inej veci alebo z núdze. Zmenu hlasu odôvodňujú chrípkovým obdobím. Pre peniaze však prichádza cudzia osoba. Aj na to majú pripravený argument.

Podvodníci hrajú na city

Vyhovárajú sa napríklad na pracovnú zaneprázdnenosť alebo služobnú cestu, prečo nemôžu prísť osobne. V dobrej viere tak odovzdávajú svoje úspory cudzím ľuďom netušiac, že ide podvodníkov. „Ďalším spôsobom ako sa páchatelia snažia oklamať a okradnúť dôchodcov je, že sa vydávajú za podomových predajcov, plynárov, pracovníkov elektrární, vodární alebo sociálnej poisťovne. Ak dôjde ku kúpe ponúkaného tovaru alebo ich presvedčia, že im prišli vrátiť preplatok za energie, vždy majú pri sebe vysokú hotovosť. Preto staršiu osobu požiadajú o jej rozmenenie. Pritom pozorujú, kde má odložené peniaze. Následne požiadajú o vodu, že sú smädní, alebo či môžu použiť toaletu. Pritom využijú chvíľkovú nepozornosť seniora a z bytu už odchádzajú s úsporami alebo cennými predmetmi,“ informoval Daniel Džobanik z oddelenia komunikácie a prevencie KR PZ v Prešove.

Ako sa nestať obeťou podvodu alebo krádeže

Polícia odporúča nie len seniorom, ale všetkým, aby:

  • zvýšili obozretnosť, ak ich akákoľvek osoba požiada telefonicky o požičanie finančnej hotovosti a overili si situáciu u ďalších blízkych, prípadne príbuzných osôb,
  • overili si, či naozaj volá ich príbuzný a neverili výhovorkám osobe po telefóne, že má iný hlas kvôli tomu, že má chrípku alebo je nachladnutý,
  • nedôverovali a nepožičiavali peniaze neznámym osobám, ktoré ich náhodne oslovia na ulici alebo pred domom s požiadavkou, že súrne potrebujú požičať finančnú hotovosť a ako dôvod uvádzajú silné emotívne príbehy
  • nesadali do auta s neznámymi osobami, ktoré ich oslovia pod zámienkou, že nevedia, kde je nemocnica, nakoľko v aute ich pod rôznymi emotívnymi príbehmi budú žiadať o peniaze na operáciu pre príbuzného v súvislosti s vymyslenou dopravnou nehodou,
  • neotvárali neznámym osobám, ktoré im výhodne ponúkajú na predaj rôzny tovar alebo ich uisťujú, že im prišli vyplatiť výhru v lotérii, či zvýšiť dôchodky,
  • nepodpisovali bez konzultácie s príbuznými alebo právnikmi rôzne dokumenty s osobami, ktoré nepoznajú,
  • nevyberali finančnú hotovosť a cennosti v prítomnosti neznámych osôb,
  • nedôverovali a nepožičiavali peniaze neznámym osobám, ktoré ich pod zámienkou rôznych emotívnych príbehov oslovia a podvodom sa ich snažia pripraviť o úspory,
  • si overili totožnosť pracovníkov, ktorí neohlásene prišli odpísať vodu, elektrinu alebo plyn a žiadali od nich predložiť preukaz, prípadne zavolali na príslušný úrad alebo inštitúciu, či je ich návšteva oprávnená a v prípade pochybností radšej ponúkanú službu odmietli,
  • odmietli bezdôvodne ponúkanú pomoc, o ktorú sami nepožiadali, pod zámienkou ktorej sa páchatelia často krát snažia dostať do ich bytu,
  • udržiavali dobré vzťahy so susedmi a poznali ich telefónne číslo, pretože v prípade potreby je ich pomoc najrýchlejšia, a tiež poznali dôležité telefónne čísla, ktoré je potrebné mať vždy na dosah – 112 (lekár 155, polícia 158, hasiči 150),
  • v prípade podozrivého správania osoby, ktorá sa snaží pod rôznymi zámienkami neodbytne dostať do bytu ihneď kontaktovali políciu.
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM