Monika Vengrínová Rôzne

Kežmarčania už vybavia všetko na jednom mieste. Klientske centrum bude aj v Poprade

Klientske centrum, ktoré v Kežmarku slávnostne otvorili za účasti Róberta Kaliňáka, bude veľkou pomocou a ušetrením času pre všetkých Kežmarčanov. Na jednom mieste totiž vybavia, všetko, čo potrebujú.

Ilustračný obrázok k článku Kežmarčania už vybavia všetko na jednom mieste. Klientske centrum bude aj v Poprade
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk

Klientske centrum vzniklo v súlade s reformou ESO – efektívna, spoľahlivá a otvorená štátna správa. Jeho cieľom je zabezpečiť kvalitu, transparentnosť a dostupnosť verejnej správy pre každého. Snahou je znížiť náklady na fungovanie verejnej správy, zjednodušiť ľuďom vybavovanie vecí na úradoch a priblížiť sa im pri komplexnejšom vybavovaní agendy na jednom mieste.

„Nápad klientskych centier je asi najväčšia reforma verejnej správy od roku 1989. A presne takto, ako toto kežmarské, by mali centrá vyzerať. Je to miesto pre ľudí, kde sa nemusia obávať stretnutia s neochotou alebo odmietnutím. V tomto prípade ide Kežmarok príkladom mnohým ďalším mestám,“ povedal minister vnútra Slovenskej republiky Róbert Kaliňák.

Na jednom mieste si vybavíte pas i prihlásite auto

Pod jednou strechou, v budove Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny nájdu Kežmarčania až dvadsaťjeden pracovísk. Nechýba tu kompletná agenda okresného úradu, policajného zboru i prvý kontakt úradu práce. Na jednom mieste tak vybavíte doklady, prihlasovanie auta, živnostenský list i zbrojný preukaz. Klientske centrum je i pre tých, ktorí sa prvýkrát hlásia na úrade práce.

Okrem tohto prvého kontaktu sa však Kežmarok môže pochváliť aj ďalšími osobitosťami. Ako jediní na Slovensku ponúkajú kombináciu otvoreného a zatvoreného priestoru a tiež majú v rámci stáže pracovníka, ktorý intenzívne pomáha rómskym spoluobčanom, nakoľko práve tí mávajú pri komunikácii s úradom občas problémy.

500 ľudí denne, každý vybavený do 30 minút

„Ktokoľvek príde, vieme mu pomôcť. Snažíme sa o otvorený prístup k občanovi. Momentálne máme približne 380 podaní za deň, počítame však, že sa tu po tom, ako prídeme k efektívnosti premelie okolo 500 ľudí denne. Je to živý organizmus, zatiaľ prehodnocujeme, ktoré agendy sú vyťažované viac a ktoré menej,“ uvažuje prednosta Okresného úradu v Kežmarku Ján Ferenčák.

Obrovským pozitívom klientskeho centra je úspora času. Počas stránkových hodín, ktoré sú každý deň od pondelka do piatka aj počas obeda, sú pracovníci centra schopní vybaviť každého do tridsiatich minút. Žiadne nestránkové dni, žiadne obedňajšie prestávky, žiadne čakanie v rade, žiadne predbiehanie. Okrem toho, v najbližších týždňoch bude centrum optimalizované. Je možné, že príde k zlučovaniu niektorých pracovísk a vytvoreniu takých, ktoré budú ľudia potrebovať viac.

V Poprade by malo byť do konca roka

Táto zmena však nie je podľa Kaliňáka len o zmene klientskeho prístupu, ale aj o šetrení financií. „Zmena bude znamenať úsporu štyridsaťtisíc eur ročne v rámci prevádzky, plus ministerstvo získa niekoľko sto tisíc z odpredaja budov, ktoré už, práve na základe tohto zlúčenia, nebude potrebovať. Celkovo pôjde o úsporu sedemstotisíc eur, čo predstavuje 1 % HDP a to je veľmi zásadná úspora,“ uviedol minister.

V súčasnosti je na Slovensku pripravených osem klientskych centier vrátane Kežmarku. Celkovo ich bude 89. Vzhľadom na menšie či väčšie problémy v niektorých mestách sa však otvárať budú postupne do konca roka, prípadne až v roku 2015. Jedným z centier, ktorých otvorenie je naplánované ešte na tento rok je i Poprad. V tomto prípade sa uvažuje nad dvomi možnosťami umiestnenia klientskeho centra. „Jednou z nich je umiestnenie na mestskom úrade, druhou v budove okresného úradu. Predpokladám, že budeme pretláčať tú druhú alternatívu. Veríme, že sa nám ho podarí otvoriť do konca roka, pretože Poprad je centrom celého podtatranského regiónu a neradi by sme ho obišli,“ dodal Kaliňák.

Pracoviská klientskeho centra:

  • ÚPSVaR Kežmarok
  • Okresné riaditeľstvo policajného zboru v Kežmarku:
  1. odbor poriadkovej polície – oddelenie dokladov
  2. Okresný dopravný inšpktorát
  3. zbrojné preukazy a licencie
  • Odbor starostlivosti o životné prostredie
  • Odbor živnostenského podnikania
  • Pozemkový a lesný odbor
  • Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií
  • Podateľňa – výber správnych poplatkov
  • Všeobecná podateľňa pre odbory okresného úradu
  • Supervízor – poradenstvo, osvedčovanie listín, overovanie podpisov
Otvorenie klientského centra v Kežmarku
1
Galéria
Otvorenie klientského centra v Kežmarku
38
Galéria
Foto: Monika Vengrínová / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM