Peter Handzuš Rôzne

Parkovanie na sídliskách je väčším problémom, ako parkovanie v centrách

Problém s parkovaním na sídliskách je už väčším problémom, ako parkovanie v centre miest. Konštatovali to zástupcovia Slovenskej parkovacej asociácie (SPA), ktorí sa téme venovali na v poradí už 7. konferencii SPA (7. - 10. 11.) s medzinárodnou účasť

„Počet parkovacích miest nezodpovedá počtu bytových jednotiek. Sú mestá, kde na jednu bytovú jednotku pripadá 0,6 parkovacieho miesta a sami vieme, že dnes je bežné mať v štvorčlennej rodine aj dve autá,“ priblížil situáciu predseda SPA Milan Taška. Počet vozidiel podľa neho stúpa, no počet parkovacích miest výstavbou rôznych polyfunkčných budov a obchodných domov naopak klesá. „Najschodnejšou cestou by bolo stavať parkovacie priestory nad zemou, pod zemou, ktoré budú viacpodlažné, no mestá sa boria s tým problémom, že nemajú na to finančné prostriedky,“ zdôraznil.

Podľa neho by jednou z možností bolo v územnom pláne vyčleniť priestor, kde by bolo možné vybudovať parkovací dom. Následne vyhlásiť verejnú súťaž a mali by sa nájsť investori, ktorí ho budú prevádzkovať. Takéto riešenie parkovania však nie je až tak komerčne zaujímavé. Podpredseda SPA Peter Poloma sa teda domnieva, že to nejde bez spolupráce mesta, obyvateľov a investora.

„Investorom sa na sídliskách neoplatí z hľadiska návratnosti investovať do parkovacích domov, musí sa to robiť v spolupráci s obcou. Obyvatelia, ktorí bývajú na sídliskách, nie sú ochotní zaplatiť za parkovanie v takej výške, aby to bolo komerčne zaujímavé pre investora,“ vysvetľuje Poloma. Parkovanie zadarmo je podľa neho najhoršou možnou stratégiou pre parkovanie v mestách. Pokiaľ vlastník vozidla nebude participovať na parkovacích miestach na sídliskách, tak sa to nedá vyriešiť. „Parkovanie zadarmo je taký zlozvyk, ktorý máme, ale to nejde,“ konštatoval Poloma.

V posledných rokoch klesá podiel prepravovaných obyvateľov vo verejnej doprave, napr. v Žilinskom kraji je to za posledných 10 rokov dvojmiliónový úbytok. Neznamená to však, že ľudia sa už neprepravujú na dané miesta, vo väčšej miere však využívajú autá. „Mestám chýba parkovacia politika, ktorá by mala byť súčasťou jeho dopravnej stratégie a mala by byť dlhodobá a záväzná pre každé ďalšie vedenie a mala by sa postupne napĺňať,“ konštatoval Taška. Európske štatistiky hovoria o tom, že 11 % osobné vozidlo jazdí a 89 % stojí. „O tých takmer 90 % toho času vozidla sa nikto nestará,“ uzavrel Taška.

Zdroj: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM