Martin Sýkora Správy

Tohtoročná zima dáva zabrať cestárom aj motoristom: Kladivo zimy udrelo naplno

Táto zima je neporovnateľne tvrdšia a drahšia ako tá minuloročná. Svedčia o tom štatistiky cestárov, ktorí sa na nedostatok práce rozhodne sťažovať nemôžu.

Ilustračný obrázok k článku Tohtoročná zima dáva zabrať cestárom aj motoristom: Kladivo zimy udrelo naplno
Zdroj: Dnes24.sk

Počasie vrátilo požičané

Podľa cestárov bol minuloročný december najpriaznivejší za posledných šesť sezón! Zimná sezóna bola k cestárom milosrdná. Z hľadiska výkonov a spotreby posypového materiálu sa považovala za podpriemernú. Náklady na zimnú údržbu ciest za sezónu 2015/16 na cestách druhej a tretej triedy v Prešovskom kraji vyčíslili riaditeľ na 4,7 milióna eur. To sa však s prebiehajúcou zimou nedá porovnať. O čo zima cestárov a motoristov minulý rok ušetrila, to im teraz natrela aj s úrokmi.

„Sme ešte len v polovici zimného obdobia, ale vo viacerých ukazovateľoch sme sa dostali na úroveň výkonov za celú predchádzajúcu zimu. Aj to je dôkazom, že po niekoľkých miernejších rokoch zima pritvrdila,“ uviedol riaditeľ Správy a údržby ciest PSK, oblasť Poprad Marián Barilla.

Kamenivo a soľ v tonách

Zatiaľ čo pred dvomi rokmi cestári za celú zimu vysypali 10,5 tisíc ton kameniva, minulý rok to bolo 9,3 tisíc. Táto zima však zásoby postupne vyprázdňuje. Ešte nie je koniec zimy a už teraz cestári posypali cesty vyše 15-timi tisíckami ton kameniva. Minulý aj predminulý rok sa na podtatranské cesty použilo po 2,6 tisíc ton posypovej soli. Len za túto zimu to je už 4,2 tisíc ton.

„Najvyššie náklady si nevyžadujú snehové dni, ale najmä dni, v ktorých sa teplota pohybuje okolo nuly. Vtedy sa za pomerne krátky čas vytvára poľadovica najmä na tienistých miestach, v miestach výskytu hmly a v blízkosti vodných tokov,“ vysvetlil Barilla.

Štatistika cestárov 01/2017
6
Galéria

Pluhovanie a posyp v tisícoch kilometrov

Prácu cestárov neovplyvňuje len sneženie. Najväčšie problémy robia v zime vietor, nízka teplota a vrtochy počasia. „Najviac problémov máme vtedy, keď sa ku sneženiu pridá silný vietor a dochádza k tvorbe snehových závejov. Vtedy pri nasadení všetkej techniky môžeme len zmierňovať dôsledky zimy. Vtedy je príroda silnejšia ako my,“ vysvetlil popradský riaditeľ.

Práve tohtoročná zima a jej výkyvy sa podpísali aj na kilometroch, ktoré technika cestárov najazdila. V priebehu troch rokov stúpol počet z 32,6 tisíc v zime 2014/15 cez 16,5 tisíc kilometrov v sezóne 2015/16 na aktuálnych 61 tisíc kilometrov. Len pri kamenive je to necelých 30 tisíc a pri soli vyše 41 tisíc najazdených kilometrov.

Slovenská správa ciest SUCPSK 01/2017
4
Galéria

3 mimoriadne situácie

Kým v zimnom období 2014/2015 vyhlásil oblastný riaditeľ mimoriadnu situáciu jeden krát a v období 2015/2016 ani raz, v aktuálnom období tak musel urobiť už 3-krát.

„Vo všetkých troch prípadoch bolo dôvodom intenzívne sneženie a silný nárazový vietor. Zlá viditeľnosť spojená so silným zafúkavaním ciest spôsobovala vážne problémy motoristom v celom podtatranskom regióne. Nepriaznivé počasie však našťastie netrvalo pridlho a vo všetkých troch prípadoch som na druhý deň mimoriadnu situáciu mohol odvolať,“ uzavrel Barilla.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM